CD: The Revolution Presents Revolution

Harry (Dinosaur_Sr)
Ooit bepaalde Ry Cooder het beeld wat het westen van Cubaanse muziek had, middels het project Buena Vista Social Club, vooral bemand door traditionele Cubaanse muzikanten op gevorderde leeftijd. Dat het ook anders kan bewijst The Revolution present Revolution. Ze doen het echter niet met traditionele, maar met moderne muziek, en met jonge mensen.

The Revolution is ontstaan vanuit het idee om de talenten van jonge Cubaanse muzikanten te combineren met Westerse producers. Dat de interesse van deze jonge muzikanten allesbehalve naar de traditionele Cubaanse muziek uitgaat, is al snel duidelijk. Zelfs een muzikale verwijzing is uitzondering, geen cd dus voor iemand die een soort van Buena Vista Social Club II verwacht. De nadruk ligt daarentegen op hiphop/R&B/dance/rap. Hetgeen ook niet vreemd is met producers zoals Norman Cook (aka Fatboy Slim), Guy Sigsworth (Björk, Madonna, Marius De Vries (Björk, Massive Attack), Cameron McVey (Massive Attack, Portishead) en Rich File (Unkle).

Het is in ieder geval een bont album, waar het Cubaanse echter niet vanaf spat. Het had evengoed een Amerikaans album kunnen zijn. De openingstrack, ‘Shelter’ door Norman Cook ft. Lateef the Truth Speaker, is bijvoorbeeld soulvolle rap, gedragen door een jazzy sample. Het volgende twee nummers, ‘Crazy Love’ en ‘Cuba Boom’, zijn regelrechte dertien-in-een-dozijn booty nummers voor MTV, al dan niet vergezeld van zwarte limousines en de halve goudvoorraad van Fort Knox.

Misschien is het bij dergelijke projecten ook heel lastig om er een geheel van te maken. Maar als je de Cuba-connectie breed uitmeet, wil ik eigenlijk ook een stukje Cuba horen. Het enige nummer dat ook daadwerkelijk haar roots doet vermoeden is ‘Siente Mi Ritmo’ door Norman Cook. Maar heel erg warm wordt het niet. De leukste track is eigenlijk nog ‘Black Dollar’ (Cameron McVey & Stan Kybert ft. Jenna G.), jawel, met nota bene een Indiaas/Arabisch aandoende sample als basis. Maar het swingt als de brandweer, en ademt energie uit, hetgeen niet van alle tracks gezegd kan worden.

Het idee om een mix tussen twee werelden te maken is leuk, maar bij deze cd is het toch veeleer een mix tussen London en zuid-Florida, en niet echt heel bijzonder. Twee sterren voor de cd, een halfje extra voor het idee.

Label: Rapster Records Releasedatum: 15 juni 2009 Waardering:

Kijk voor meer muziek in CD's.