CD: John O'Callaghan - Never fade away

Claudia Angenent
De uit Ierland afkomstige John O'Callaghan is in zeer korte tijd uitgegroeid tot een veelgevraagde dj en een producer met aanzien in de international scene. Zijn big room trance anthem 'Big Sky' heeft hem in de dancescene definitief op de kaart gezet. Na een flink aantal mixen en tracks die hij zelf uitbracht, is het nu tijd voor een eigen artiestenalbum. Never Fade Away is de eerste in wat ongetwijfeld een lange lijst van eigen albums gaat worden.

Dit eerste album bestaat uit 12 tracks. Variërend van lekkere uptempo trance tracks tot zware en rustige chill tracks. Voor elke luisteraar dus wel iets naar zijn of haar smaak. Voor dit debuutalbum heeft hij de hulp ingeroepen van onder andere Josie, Sarah Howells, Jaren en Audry Callagher. Zij verzorgen de vocals op deze cd. ‘Find yourself’ is daar meteen een goed voorbeeld van. Mede door de vocals van Sarah Howells is dit een track geworden waar je heerlijk met mee zingen en aan de andere kant van kunt genieten door de aanstekelijke beat die erin zit. De eerste track wordt opgevolgd door ‘Surreal’, dit is de hit die O’Callaghan op dit moment heeft op de dansvloeren. Hiermee weet hij elk feest op zijn kop te zetten. Iets verder in de tracklist komen we ‘Liquid fire’ tegen. Een zeer simpel nummer, maar juist daarom valt het heel erg op en is het behoorlijk aanstekelijk. ‘Never fade away’ is meer een track die een andere kant van John laat zien. Het nummer is lounge-achtig te noemen, misschien komt dat wel door de vogels op de achtergrond. Dit samen met de betoverende vocals van Lo-Fi Sugar en je waant je in een compleet andere wereld. Heerlijk om even bij weg te dromen. De cd wordt afgesloten door zijn eerste hit, ‘Big sky’, deze mag absoluut niet ontbreken. Niet de versie die we van hem gewend zijn, maar meer in de chill variant. Desalniettemin blijft dit een erg lekkere plaat.

Goed eerste album
John O’Callaghan stelt ons met Never fade away niet teleur. Hij heeft een heerlijk gevarieerd album geproduceerd waarin elke luisteraar iets vindt wat hij of zij lekker vind. De uptempo trancers, diepe tracks die richting progressive neigen en een aantal lounge tracks volgen elkaar in rap tempo op. Een mixalbum is het zeker niet, maar de tracks zijn wel erg goed uitgezocht en op volgorde gezet. Juist door de vele vocals is dit album een juweeltje. De stemmen van Sarah Howells en Jaren zijn in sommige tracks betoverend te noemen en kunnen je wegslepen naar een andere wereld. Met dit album legt hij de lat voor zichzelf erg hoog, want het volgende album zal dus wel beter moeten zijn dan dit. Iets wat moeilijk gaat worden, omdat dit al een heerlijk album is. Nu maar wachten op de opvolger van Never fade away.

Tracklist
01. John O’Callaghan feat. Sarah Howells - Find Yourself
02. John O’Callaghan feat. Jaren - Surreal