DVD: Milk

Chantal (rocha01)
Soms moet je lang wachten op een dvd-release, maar er zijn gelukkig uitzonderingen, Milk is er daar één van. De film ging in januari in ons land in de bioscoop in première en sinds 22 mei kunnen we al beschikken over de dvd- en Blu-Ray-versie van dit waargebeurde verhaal. Het verhaal van Harvey Milk, de eerste homoseksueel die gekozen werd in een ambtelijke functie in het conservatieve Amerika van de jaren zeventig. Met een bekroonde rol (Oscar voor beste acteur) voor Sean Penn als Harvey Milk, een persoon die zeker de geschiedenisboeken in gaat, zoals Martin Luther King hem voorging voor al zijn baanbrekend werk voor de zwarte bevolking van de Verenigde Staten.

Spoiler
De film begint enigszins met een spoiler, want al vrij snel wordt duidelijk dat Harvey Milk (Sean Penn) het einde van de film niet haalt en voortijdig om het leven komt. De omstandigheden die daartoe hebben geleid vormen de basis voor het verhaal. We volgen Harvey in de laatste tien jaar van zijn leven, dit wordt opgebouwd aan de hand van flashbacks, afgewisseld met Harvey Milk aan de keukentafel waar hij zijn verhaal toevertrouwy aan een cassetterecorder. Als homoseksueel in het begin van de jaren zeventig loopt hij tegen veel haat en vooroordelen op. Het wordt hem al snel duidelijk dat zijn geaardheid de rode draad in zijn strijd zal gaan worden. Wanneer hij samen met zijn vriend Scotty (James Franco) in 'De Castro' (een wijk) een winkel wil openen, worden de twee geconfronteerd met de homohaat die er in het conservatieve Amerika heerst. De eerste bedreiging is een feit: als Milk zijn winkel opent, zal hij dat 'wéten' ook. Hij laat zich er echter niet van weerhouden toch open te gaan. Sterker nog, de bedreiging vormt een drijfveer om actief te gaan strijden tegen homohaat en vóór homorechten. Milk vat het plan op zich kandidaat te stellen voor het ambt van 'supervisor', een soort deelburgemeester van een wijk. Dat dit geen makkelijke strijd zal worden, moge duidelijk zijn. Er zijn nauwelijks Amerikanen die een homo op die functie willen hebben, of op welke functie dan ook (getuige de scène waarin een debat wordt gevoerd over de legitimiteit van het ontslaan van een homoseksuele leraar op een school (wetsvoorstel 'Proposition 6') - homo zijn wordt gelijk gesteld met kindermisbruiker zijn). Er zijn uiteindelijk een aantal jaren en verschillende campagnes voor nodig om gekozen te worden, maar het lukt Milk wel.

Eenmaal op zijn plaats gaat hij vanuit zijn functie als ambtenaar verder met zijn idealen en probeert diverse wetten gelegitimeerd te krijgen om zo de rechten van homo's (en andere minderheden) te versterken en te bevechten. Op deze weg komt hij rivaal Dan White (Josh Brolin) tegen. Deze conservatieve ras-Amerikaan weet maar moeilijk met Milk's homoseksualiteit om te gaan en de enige manier waarop het hem lukt, is door misbruik te maken van zijn functie. Dat hij uiteindelijk tot gruwelijke daden komt, is vooraf niet te voorzien, maar achteraf wel te begrijpen, gezien de persoon die White was.

Tijd ver vooruit
Milk was zijn tijd ver vooruit. De jaren zeventig waren voor homo's niet echt gloriejaren. Het werd in Amerika vooral als een ziekte gezien en ouders die merkten dat hun zoon deze gevoelens had, stuurden ze veelvuldig naar psychiatrische klinieken om ze te 'genezen' van het homo-zijn. In de film komt deze denkwijze geregeld aan bod en ze maken pijnlijk duidelijk dat de film weliswaar in de zeventiger jaren afspeelt, maar helaas ook nog zaken bevat die vandaag de dag gelden (ontslaan van homoseksuele leraren zoals onlangs zelfs in ons land onderwerp van discussie was). Harvey Milk was een voorvechter van de homorechten, hij is zogezegd de Martin Luther King voor homo's. De vertolking door Sean Penn is zeer sterk, terecht kreeg de acteur een Oscar voor zijn rol. De wijze waarop de van nature hetero zijnde Penn gestalte geeft, is zo naturel dat het erg geloofwaardig is. Zijn 'homo-maniertjes' komen nergens geforceerd of overdreven op de kijker over. Zijn lach werkt ontwapenend en zijn uitstraling is ietwat droevig en timide, wat emotievol overkomt. De betrokkenheid bij het verhaal weet hij goed over te brengen. Bijgestaan door bijvoorbeeld Josh Brolin (bekend van Stone's film W.) halen de acteurs het beste in elkaar naar boven. De scènes waarin Sean Penn en James Franco kussen en de liefde bedrijven zijn stijlvol in beeld gebracht, zeer zeker niet vunzig of vies. Het mag misschien soms wat provocerend overkomen, maar het was nu eenmaal de houding die in die tijd paste.

Over tijd gesproken, ook de setting van de tijdgeest is erg goed. De film ademt van begin tot eind de jaren zeventigsfeer uit. Je waant je als kijker ook écht in die tijd. Zowel de omgeving, de decors als de kleding zijn geheel in stijl. Er zijn geen 'fouten' te vinden in het geheel, geen detail dat zou duiden op een ander decennium. Maker van de film, Gus van Sant, heeft het grondig aangepakt, wat zeker aan het eindresultaat is af te zien.

A-film heeft de release netjes verzorgd. Een dvd-box omhuld met een mooie kartonnen cover. Naast de film zelf zijn er een aantal extra's op de schijf te vinden: Deleted Scenes, Remembering Harvey (een eerbetoon aan Milk), Hollywood Comes To San Francisco en Marching For Equality. Ze vormen zeker een aanvulling op de op zichzelf al indrukwekkende film. Het haalt het geheel nog meer op. Milk is zowel op dvd als op Blu-Ray uitgekomen en mag bestempeld worden als een heuse aanrader. Een film die je meermalen zult kunnen bekijken zonder verveeld te raken, dat alleen al maakt de aanschaf meer dan waard.

Label: A-film Releasedatum: 22 mei 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.