CD: Marco V. - Propaganda Part I

djkoelkast
Na 'Godd' en 'Simulated' van het album 'Con:Fusion' uit 2002 heeft Marco V. geen hits meer voortgebracht, althans, niet in de Nederlandse hitlijsten. Dat hij het anno 2009 over een heel andere boeg gooit is vanaf het opzetten van Propaganda Part I (zoals de cd voluit heet) direct duidelijk. Geen duistere snoeiende beats met duivelse vocals, maar een melodieuze dance-cd vol met regelrechte themes is het resultaat.

De hit van deze cd, genaamd 'Coma Air', is direct een binnenkomer, maar helemaal origineel is het allerminst. Zoals al jaren een trend is in dancemuziek blijft Marco V. niet achter. 'Coma Aid' is namelijk een soort dance-remake van 'Cambodia' (en op de 'b' na een anagram van die titel) van Kim Wilde uit 1981. Wel merk je aan deze track al dat Marco V. geen snoeiharde progressive cd heeft uitgebracht. De eerste track, 'Unprepared', heeft veel vocalen, maar niet in een dertien-in-een-dozijn trance-manier. Een rustige track die het evengoed bij het dansend publiek lekker zal doen. Opvallend is ook het 'WRC Theme' wat als afsluiter op deze cd staat. Beter niet in de auto opzetten, want het is echt een nummer waar je rechtervoet erg zwaar van wordt in de auto, je waant je direct op een rally circuit.

De 11 tracks variëren in de basis van stijl, maar er is wel een patroon in te ontdekken. De meeste nummers beginnen als een deephouse track, maar gaan dan snel richting elektro/trance met progressive invloeden en een stortvloed aan analoog geweld. Voor luisteraars die zich niet zo bezig houden met stijlen is dit gewoon een cd die lekker wegluistert, zowel op de voor-als achtergrond. 11 nummers op de cd lijkt weinig, maar met een gemiddelde van boven de vijf minuten is dit nog altijd meer dan een uur luisterplezier.

Meeblèrnummers en regelrechte floorfillers zul je niet vinden op Propaganda Part I, slechte tracks evenmin, maar dus ook geen echte uitschieters.
Coma Aid is eigenlijk het enige nummer met echte hitpotentie (en het enige nummer wat direct als een soort radio-edit op de cd staat, namelijk drieënhalve minuut), dus het grote publiek zal deze cd niet bereiken. Danceliefhebbers zullen zeker hun weg vinden naar Propaganda part I en geen spijt van hun aankoop hebben. Nu maar afwachten of er een part II gaat komen en hoe die gaat klinken.

Label: Be yourself music Releasedatum:2009 Waardering:

Kijk voor meer muziek in CD's.