Boek: Sabine van den Eynden - Deadline

Chantal (rocha01)
Schrijfster Sabine van den Eynden heeft een uitstapje gemaakt. Ze werd vooral bekend als scenarioschrijfster van de series Gooische Vrouwen en Rozengeur en Wodka Lime. Duidelijk de zogenaamde 'vrouwenkant' als het op inhoud aankomt. Sinds deze maand ligt haar debuut op eigen titel in de winkel: Deadline. Een thriller die zeker niet meer alleen specifiek op vrouwen is gericht, maar een veel breder publiek zal aantrekken. FOK! kreeg de mogelijkheid haar boek te reviewen en de schrijfster te interviewen. In deze review bespreken we eerst het boek, waarna je lekker even door kunt gaan naar het interview, dat hier is te vinden.

Rusland-Nederland
Hoofdpersoon in het debuut van Van den Eynden is Suzy Zomer, een jonge verslaggeefster die bij een landelijke ochtendkrant werkzaam is. Ze is ingedeeld in de sectie 'Binnenland' en probeert daar, zoals elke beginnende journalist, haar stempel te drukken op de krant. Hiertoe krijgt zij de kans als ze samen met de wat oudere en norse Lucas in een zaak rondom een oude kerncentrale duikt. De samenwerking, als je daarvan mag spreken, verloopt in het begin erg moeizaam. Lucas zit niet te wachten op een ambitieuze jonge collega die hem overal volgt.

Bij een bezoek aan de plaatselijke voetbalclub ontdekken zij een aantal vreemde 'contacten' tussen bobo's van de voetbalclub en hoge ambtenaren binnen de provincie. Dit aangevuld met een Russische crimineel kan niet anders dan leiden tot een zaak die niet in de haak is. Als dan ook nog blijkt dat Lucas een verleden deelt met de Rus, is het cirkeltje rond. Hier schuilt nieuws in en Suzy is vastbesloten dit naar boven te halen. Samen met Lucas start zij een onderzoek naar het ware verhaal achter deze connecties. Wat volgt is een beerput die wellicht niet bedoeld was om open te gaan, maar als eenmaal het deksel gelicht is, is er geen weg terug. Lucas en Suzy moeten, met gevaar voor eigen leven en dat van anderen, proberen het verhaal rond te krijgen en vooral ook levend terug op de redactie te komen om het voor het verlopen van de deadline nog te kunnen publiceren. Zal ze dit lukken?

Literaire thriller
Er wordt tegenwoordig vrij snel het stempel 'literaire thriller' op een boek geplakt, dat is ook bij Deadline het geval. Dit is echter een predicaat dat te betwisten valt. Voor een échte literaire thriller is het verhaal te luchtig geschreven, maar daarmee is nog niet gezegd dat het meer naar de chick-lit-kant gaat. Het is eigenlijk een goede combinatie van de twee genres. Laten we er een nieuwe naam aan geven: Chick-thril. Het is juist de luchtigere schrijfstijl die maakt dat je in lekker vlot tempo door het boek heen gaat. Hier komen ook de talenten van Van den Eynden als scenarioschrijfster aan het licht. Gewend aan schrijven voor televisie weet ze heel goed het tempo en de scène-wisselingen te gebruiken. Moeiteloos ga je van de ene alinea, die zich in Nederland afspeelt, over naar een volgende waarin het verhaal zich opeens in Rusland bevindt. Ditzelfde geldt voor de switch tussen personages, er is een prettige afwisseling. Het boek wordt vanuit de derde persoon verteld, wat maakt dat je als lezer als een soort toeschouwer toekijkt. Bij tijd en wijle zou je in het verhaal willen 'stappen' om mee te denken aan de ontknoping. Als lezer is dit een leuk effect en het helpt je om nog meer bij het boek betrokken te blijven.

De situering in zowel Nederland als Rusland worden goed beschreven, toch zijn ze niet heel beeldend. Daar had de schrijfster wellicht meer uit kunnen halen, zeker met haar televisie-ervaring. Het visualiseren van de kerncentrale in Nederland lukt nog wel, maar de omschrijvingen die Rusland moeten kenmerken, ontbreken enigszins. Dat is jammer, want het had juist de verschillen tussen die twee settings heel mooi kunnen verduidelijken. Ditzelfde geldt ook wel een beetje voor de personages. We leren ze een klein beetje kennen, maar heel diep op de karakters en het verleden wordt er niet ingegaan, behalve dan het verleden van Lucas in relatie tot Volosjin, wat dan ook wel een groot onderdeel van het verhaal uitmaakt.

Deadline is een veelbelovend debuut, zeker binnen het toch al zo overbevolkte genre van de thrillers. Een pure literaire thriller is het dus niet, maar wat maakt dat uit. Laat dat hele 'stempelgedrag' los en lees het gewoon als een spannend verhaal. Deze eerste thriller mag een vervolg krijgen... de persoon Suzy Zomer kan nog vele andere artikelen schrijven voor de krant.

Onlangs heeft FOK! een interview met Sabine gehouden, dat kun je hier lezen.

Uitgever: Arena ISBN: 978 90 8990 007 4 Pagina's: 253

Kijk voor meer boeken in Boeken.