DVD: Lakeview Terrace

Chantal (rocha01)
"Beter een goede buur, dan een verre vriend."

Dit spreekwoord kennen we allemaal wel. In de film Lakeview Terrace zien we echter dat het ook anders uit kan pakken en je het niet altijd even goed treft met je buren. Je hebt ze niet voor het uitzoeken, ze 'zitten' erbij als je je huis koopt. En hoe goed de buurt ook lijkt, het kan hélemaal verkeerd uitpakken.

Ideale buurt?
Lakeview Terrace lijkt de ideale buurt te zijn voor Chris (Patrick Wilson) en Lisa (Kerry Washington) om hun leven op te bouwen. Ze besluiten er een huis te kopen, een paleisje waar ze een gezinnetje willen beginnen. Wanneer ze kennismaken met hun buurman Abel Turner (Samuel L. Jackson) merken ze al snel dat ze hier te maken hebben met een wat norse en humeurige politie-agent. Abel is door een noodlottig ongeval zijn vrouw verloren en zorgt nu alleen voor zijn twee kinderen. Enige vorm van sociale vaardigheden is hem vreemd. Tevens heeft hij een duidelijke afkeur van de relatie van Chris en Lisa vanwege het feit dat Chris blank is en Lisa van gekleurde komaf. Deze houding zorgt er al snel voor dat hij elk akkefietje tot megaproporties opblaast. Een kleine pesterij wordt puur geweld. In eerste instantie proberen Chris en Lisa het nog op de vriendelijke manier met hun buurman 'uit te vechten', maar als blijkt dat dat niet helpt, zit er niets anders op dan met gelijke munt terug te slaan. Zal dit wel goed aflopen en wie wordt uiteindelijk de winnaar en wie de verliezer? Of... kent een situatie als deze alleen maar verliezers?

Discriminatie
Het eerste thema dat in Lakeview Terrace duidelijk wordt is de discriminatie van Turner jegens zijn blanke buurman. Een soort van omgekeerde discriminatie, omdat het nu eens de zwarte man is die zijn blanke sekse-genoot discrimineert. Samuel L. Jackson geeft op goede wijze vorm aan de nurkse manier waarop zijn karakter deze discriminatie uit. Je merkt nauwelijks dat het acteren is en vermoedt halverwege de film zelfs dat hij van nature deze denkbeelden heeft. Mocht je denken dat je veilig bent als je buurman politie-agent is, vergeet het maar. Deze film bewijst dat in ieder mens een psychopaat kan schuilen.

De film kent van begin tot eind een goede spanningsboog. Je valt nergens echt terug naar een sudderend niveau, je vraagt je steeds weer af wat de psychopate buurman nu weer uit de kast gaat halen om zijn buurman en echtgenote weg te krijgen. Ondanks dat het líjkt of het verhaal niet echt snelheid kent, is dit overwegend schijn. Je blijft geboeid. De onderliggende boodschap van pesten hebben de makers goed weten te implementeren. Het zit op subtiele wijze in het verhaal verwerkt, nergens voelt het overdreven aan en je kunt je als kijker heel goed voorstellen dat er situaties als deze ook daadwerkelijk voorkomen. Dit komt mede ook door maner waarop de rollen van Chris, Lisa en Abel worden gespeeld. De twee jonge acteurs houden zich goed staande naast de oude rot Jackson.

Kent de film dan helemaal geen minpunten? Jawel hoor. Je vraagt je als kijker bij tijd en wijle wel af hoe een politie-agent zó weg kan komen met duidelijke overtredingen. Soms lijken ze wel wat ver gezocht, maar ach, je kijkt naar fictie en dan wordt dit niet als storend ervaren maar versterkt het het verhaal juist wel een beetje. En Jackson komt er mee weg, dat is voldoende voor de kijker.

Release op dvd
De release op dvd is netjes en kent een aantal extra's die de waarde wel op peil houden. Een audiocommentaar, enkele verwijderde scènes, een paar trailers en een making of maken het geheel af. Een degelijke uitgave, waarbij de film alleen al wel voldoende was geweest om de dvd aan te schaffen. Je zult er een goede thriller aan overhouden met voldoende suspense en goed acteerwerk.

Label: Sony Pictures Releasedatum: mei 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.