Boek: Frans Lanting - Oog in Oog

Chantal (rocha01)
Nagenoeg elke fotograaf droomt ervan om foto's te maken die door National Geographic worden afgenomen. Het is echter niet voor iedereen weggelegd, NG is erg kieskeurig, terecht overigens. Het heeft een naam en reputatie hoog te houden als het op indrukwekkende beelden aankomt. Fotograaf Frans Lanting behoort wel tot de groep fotografen die regelmatig zijn werk in NG mag tonen. Maar naast deze publicaties is er onlangs een boek verschenen met werk van deze vakman: Oog in Oog.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden
Als boekreviewer bij FOK! ben je gewend om met woorden te werken. Een thriller, roman of fantasy-boek laat zich eenvoudig reviewen. Je vertelt wat over het verhaal, beoordeelt de schrijfstijl en de diepgang van de verhaallijnen en trekt een conclusie. Hoe anders is dat bij een boek dat voor 99% uit foto's bestaat, waarin de weinige woorden met name de bijschriften van de foto's zijn. Oog in Oog is zo'n boek waar je de woorden bijna met een vergrootglas moet zoeken. Op een inleiding, bijschriften en een korte biografie en uitleg over het tot stand komen van het werk van Lanting na, moeten de beelden het werk doen, vooral beelden van dieren. Dat is echter totaal geen probleem, want daarin slaagt de fotograaf uitermate.

Zijn werk is niet voor niets NG-materiaal en ook al diverse malen onderscheiden. De foto's zijn scherp, pakkend, indrukwekkend, gevoelig en magisch. Het is duidelijk te zien dat hij de wezens in hun eigen habitat heeft weten vast te leggen, zonder het beeld van de natuur te verstoren. Dit is niet eenvoudig, wanneer je zulke opnames wilt maken moet je toch redelijk dichtbij komen. Lanting respecteert zijn onderwerp en dat straalt van de foto's af. De beelden zeggen voldoende, je mist de woorden absoluut niet.

Opbouw
Het boek kent wel een bepaalde, thematische indeling. Zo zijn er drie groepen foto's te zien: Een voor een, Twee aan twee en Groepsgewijs. De intentie achter deze indeling is meteen duidelijk, het eerste deel laat dieren solo zien, het tweede per paar en de laatste sectie toont groepen dieren. Een mooie opbouw die je op goede wijze door het boek voert. Naast deze fotosecties is er nog een korte biografie te vinden en een stuk waarin wordt verteld wat er zich achter de lens afspeelt. Tot slot is er in het boek een handig gedeelte te vinden waarin alle foto's in thumbnail te zien zijn met een bijschrift waarin wordt verteld waar de foto is genomen en onder welke omstandigheden. Er staat tevens bij op welke pagina in het boek de grote versie is te bewonderen. Zoals gezegd, heel handig, je vindt zo snel en eenvoudig bepaalde foto's en het voorkomt dat bij de grote versies in het boek 'lelijke' stukken tekst gedrukt staan. De grote foto's mogen in het hele boek tot hun recht komen, zonder woordvervuiling.

Oog in Oog is een mooi naslagwerk dat je zeker diverse keren zult bekijken. Gewoon omdat het mooi is, of om ideeën op te doen die je zelf zou kunnen gebruiken als amateur-fotograaf. Voor het geld hoef je het niet te laten, het boek kost nog geen 15 euro. Ook heel mooi als geschenk voor iemand anders, daar doe je menig dier- en fotoliefhebber een plezier mee.

Uitgever: Taschen ISBN: 978 38 3650 895 7 Pagina's: 256

Kijk voor meer boeken in Boeken.