DVD: The Riches - Seizoen 1

Chantal (rocha01)
De serie The Riches is in ons land niet erg bekend, in Amerika heeft het eerste seizoen wisselende kritieken gehad. Zo werd de pilot als veelbelovend bestempeld, maar konden de afleveringen daarna deze lijn niet helemaal doorzetten. In ons land is het eerste seizoen nu in een 4-disc box uitgekomen. Tijd om de serie eens onder de loep te nemen.

The Malloys
De serie draait om de familie Malloy, bestaande uit vader Wayne (Eddie Izzard), zijn vrouw (Minnie Driver) en hun drie kids. Het is een opmerkelijk gezin, ze zijn zogenaamde 'Travelers'. Dit zijn oplichters die continu bezig zijn om de lange arm van de wet nét die ene stap voor te blijven. Zoals de titel al een beetje verklapt, doen The Malloys zich voor als een rijk gezin komend uit een rijke buurt: hun grootste oplichtersstunt. Alle afleveringen draaien om het al dan niet in stand houden van deze 'American Dream'. 'Do they buy it?' is de steeds terugkerende vraag voor het gezin.

De familie Malloy

De rol van Wayne Malloy wordt door Eddie Izzard gespeeld. Op het eerste gezicht een goede casting. Toch is de vertolking die hij neerzet verre van wat hij in zijn mars heeft. De karakters om hem heen moeten overkomen als ietwat dom zodat Wayne zelf het meesterbrein moet lijken. Dit is één keer wel leuk, twee keer is ook nog te billijken, maar na drie keer ken je het trucje inmiddels en wordt het vervelend. Een ander minpunt aan de rol van Izzard is zijn net iets te overdreven Amerikaanse accent, het is het gewoon nét niet... Jammer, want dat heeft de rol ook helemaal niet nodig.

Minnie Driver zet een doorsnee rol neer, niet bovenmatig, maar ook niet heel slecht. Ze is vrij onzichtbaar in het geheel. Zo ook met de twee oudste kinderen, gespeeld door Shannon Woodward en Noel Fischer. In de eerste paar afleveringen lijkt hun aandeel nog veelbelovend, maar al snel verdwijnen de karakters naar de achtergrond en sudderen ze de serie door. Wellicht had het meer aanwezig zijn van hun karakters en verhaallijnen daarom heen de serie een betere wending kunnen geven.

Hoofdrolspelers Minnie Driver en Eddie Izzard

Extra's
The Riches houdt het midden tussen drama en humor. Dit maakt hem wat moeilijk te duiden. De komische elementen zitten vooral in zwarte humor, maar hij komt niet echt over. Te vaak heb je als kijker het idee dat het allemaal nét even niet geloofwaardig is. De makers slaan de plank regelmatig mis. Jammer, want de serie liet vooral in de eerste afleveringen potentie zien om goed door te zetten en te kunnen tippen aan bijvoorbeeld The Sopranos, om maar eens een serie te noemen. Na het eerste seizoen zijn de makers wel doorgegaan met een tweede serie. Hopelijk hebben ze daarin een iets ander concept gebruikt zodat de verhaallijnen beter tot hun recht komen en wellicht de opvolger beter uit de verf komt.

De vier discs bevatten bij sommige afleveringen een audiocommentaar door Eddie Izzard en Dmitry Lipkin, een vrij standaard bonus. Daarnaast treffen we een setje altijd voorkomende bloopers aan. Ook dit is niet heel bijzonder. Verder is de uitgave voorzien van een aantal webafleveringen. Deze vullen de set met standaard aflevering goed aan. Toch is het allemaal vrij doorsnee bonusmateriaal en verhoogd het de kwaliteit van de set niet echt. Het blijft een middelmatig geheel dat alleen de échte liefhebber zal kunnen bekoren, geen dvd-box voor een breed publiek zoals The Sopranos bijvoorbeeld wel is.

Label: 20th Century Fox Releasedatum: juni 2009 Kijkwijzer:
Waardering DVD: Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.