CD: Zwart Licht - Bliksemschicht

Tim (TimDeVries)
Één van de nieuwste rapformaties binnen de Nederlandse hiphopwereld is Zwart Licht. De rapper Akwasi wist met zijn producer HayZee de aandacht te trekken van TopNotch-platenbaas Kees de Koning en ogenschijnlijk vanuit het niets verscheen eerder dit jaar het debuutalbum Bliksemschicht. Het is het eerste wapenfeit in een reeks van vijf. Later dit jaar zal ook de Leeroy Draait Door EP verschijnen van bevriende rapper Leeroy, die ook meerdere malen op Bliksemschicht te horen is.

Met Bliksemschicht eisen de heren van Zwart Licht gelijk hun plekje op binnen de Nederlandse hiphopindustrie op. Met harde beats en een verfrissende stijl lijkt het niet op iets wat we eerder uit Nederland hebben mogen horen. De jonge Akwasi hanteert een agressieve, maar gretige stijl die hij combineert met tekstuele hoogstandjes. Op 'Wat Sorry' rapt hij bijvoorbeeld woorden met de letters van 'zwart' aan elkaar. "Ziezo, zo goed als nieuw, zo snel mogelijk zichtbaar zitten zoals zo naar de afzuigkap. Geen zuiplap, zo zijn we zigzaggend." En zo verder. Wat ook opvalt aan de rapper is dat hij geen enkele moeite heeft om de gevarieerde beats bij te benen. Hij rapt net zo makkelijk op een wat conventionelere hiphopbeat zoals die van 'Vanaf Nu', als op de snelle dubtrip-beat van 'Dubtrip'. Inhoudelijk snijdt hij verscheidene onderwerpen aan, van verbroedering in de Amsterdamse hiphop-scene tot raciale kwesties.

Verantwoordelijk voor 9 van de 14 beats is de groepsproducer HayZee. Hij toont zich een talent door met zijn beats vele stijlen aan te snijden. Tal van nummers worden naar een hoger niveau getild door de vlekkeloze beatovergangen. Ook de overgangen van track naar track is vakkundig gedaan. Hierdoor ontstaat er een coherent geheel, wat overigens ook te danken is aan de instrumentale intermezzo’s. De overige beats zijn geproduceerd door FS Green, Reverse, SirOJ en JLS. Hun nummers sluiten goed aan bij de andere tracks en vallen qua productie in het geheel dan ook niet speciaal op. De heren van Zwart Licht presenteerden dit debuut als een soort introductie van hen als groep. Dat dat flinke verwachtingen schept voor later werk zegt veel over Bliksemschicht. Met dit debuut laten de mannen zien een groep te zijn waar rekening mee moet worden gehouden.

Label: Top Notch/Universal Releasedatum: januari 2009