Boek: Cecily von Ziegesar - Verleidelijk (De It-girl)

Chantal (rocha01)
De It-Girl-reeks van schrijfster Cecily von Ziegesar is onder de jeugd een veelgelezen boekenreeks. De auteur moet dus aan de lopende band nieuwe avonturen bedenken voor de leerlingen van het Waverly, een kostschool voor rijkelui's kinderen. Dit leidt tot weer een nieuw boek in de inmiddels 7-delige serie: Verleidelijk.

Waverly
In het voorgaande deel draaide het vooral om de brand die er woedde in één van de gebouwen van het Waverly, de kostschool die centraal staat in de It-Girl-reeks. Jenny Humphrey werd van deze brand beschuldigd, maar ze heeft de beschuldigingen wonderwel overleefd en mag op school blijven. Inmiddels heeft ze haar vriendenkring wat breder kunnen maken en is ze zelfs met haar eerdere rivalen Tinsley en Callie 'bevriend' geraakt. Door de brand moet ze het nu wel stellen zonder 'De Ware' in haar leven, haar vriend Easy. Hij werd van het Waverly gestuurd en zit nu op een militaire school. Jenny mist hem enorm en kijkt er dan ook erg naar uit om hem snel weer te zien. Die mogelijkheid biedt zich aan op Thanksgiving. Easy nodigt haar uit om op het Empire State Building samen te komen. Spannend en zó uit een film geknipt!

Naast Jenny volgen we ook Brett en haar familestrubbelingen. Bij thuiskomst voor Thanksgiving wordt ze geconfronteerd met de schoonouders van haar zusje Bree, welke enorme snobs blijken te zijn. Jongensachtige streken zijn Brett niet vreemd en ze saboteert de viering van het feest behoorlijk. Verder heeft de stad New York te maken met strenge winterse weersomstandigheden waardoor veel leerlingen op weg naar huis stranden op het vliegveld van de stad. Yvonne, een wat nerderige leerling van school, biedt iedereen aan met haar mee naar haar huis te gaan voor een Thanksgivingfeest. Haar ouders zijn de stad uit en ze heeft het rijk alleen. De meesten laten zich die uitnodiging welgevallen en gaan met haar mee, een groot feest is het gevolg. De op het Waverly achtergebleven leerlingen proberen het beste te maken van deze feestdag, al zouden ze soms liever elders zijn. Kortom: Verleidelijk draait om Thanksgiving.

Vervolg
Verleidelijk is het zevende deel in de It-Girl-reeks, welke naast de bekende Gossip-Girl-serie door Von Ziegesar wordt geschreven. De schrijfster lijkt redelijk grip te hebben op wat de jeugd graag wil lezen. Aan haar schrijfstijl kun je wel goed aflezen dat ze zelf is opgegroeid in een soortgelijk, rijkelui's milieu. Wat in de It-Girl-serie met name opvalt is het continu terugkerende gebruik van merknamen, de één nog duurder dan de ander. Als volwassen lezer wordt dit wel irritant, het komt 'leeg' over, alsof kledingmerken zo belangrijk zijn. Het is wel voor te stellen dat dit voor de jeugd juist wél goed werkt, het is wellicht meer hún belevingswereld. En daarmee is het gebruik van al die namen wel te begrijpen.

De verhaallijnen zijn een voortzetting van de eerder verschenen boeken in de serie. Het is echter niet noodzakelijk om deze gelezen te hebben om dit boek te kunnen begrijpen. De diepgang is niet dermate dat je iets mist. Daarnaast worden de eerdere verhaallijnen vaak even kort samengevat, zodat je ze toch meekrijgt.

Verleidelijk is een aardig jeugdboek, dat onderdeel uitmaakt van een groter geheel, maar zeer goed losstaand te lezen is. Het sluit goed aan bij de leefwereld van de jeugd van vandaag. Veel materialistisch ingestelde scènes, liefde, vriendschappen, ruzies en schoolzaken; precies dát wat de jeugd elke dag meemaakt. Conclusie is dat dit boek een degelijke drie sterren waard is, niet meer en niet minder. Doorsnee...

Uitgever: Arena ISBN: 978 90 8990 021 0 Pagina's: 240

Kijk voor meer boeken in Boeken.