DVD: The Thin Blue Line (seizoen 1)

Lars (detulp050)
Als je mensen een foto van Rowan Atkinson laat zien, dan zullen de meeste direct denken aan Mr. Bean. Een veel kleiner deel zal verwijzen naar Blackadder en een absolute minderheid zal refereren aan Not the Nine O'Clock News. Het zijn drie klassieke Engelse komedies waarin Atkinson schitterde in de jaren '80 en '90. Veel minder bekend is echter de serie The Thin Blue Line, een Britse sitcom over het wel en wee van een klein politiebureau. Het eerste seizoen is sinds kort in Nederland op dvd verkrijgbaar.

Raymond Fowler (Rowan Atkinson) is de leidinggevend officier van een klein politiebureau in het fictieve plaatsje Gasforth. In het kleine dorp gebeurt eigenlijk bijna nooit wat en dus bestaat het bureau slechts uit een handjevol agenten: een feministische moslima, een nichterig moederskindje en een ogenschijnlijk emotieloze neger uit Trinidad. Daarnaast zit er in hetzelfde kantoor ook een recherchedienst, onder leiding van de aan grootheidswaanzin lijdende rechercheur Derek Grim (David Haig), waarmee de geüniformeerde agenten vaak in de clinch liggen. Centraal staat het suffe politiewerk waarmee zowel de agenten als de recherche te maken hebben; van lastige studenten tot een idioot die claimt Kennedy te hebben vermoord. Terwijl iedereen zijn werk behoorlijk serieus lijkt te nemen, is het voor de kijker al snel duidelijk: die pet past ons allemaal.

Naast de merkwaardige situaties waarin de karakters terecht komen, is er ook veel aandacht voor de privébelevenissen van de hoofdpersonen. Met name de relatie tussen Raymond en zijn vriendin, agent Patricia, komt vaak aan bod. Terwijl Patricia hunkert naar een stevige beurt door een stoere politieagent, moet ze volstaan met een knuffeltje van Raymond, die het liefst met een kop warme melk en een spannend boek het bed induikt.

Met een sterke cast en de bewezen succesauteur Ben Elton (ook mede verantwoordelijk voor Blackadder) kon The Thin Blue Line bijna niets anders dan een groot succes worden. De karakters zijn heerlijk karikaturaal uitgewerkt, de dialogen zijn vrij spitsvondig en de humor is typisch Brits. Toch kent de serie ook een zwakte: de verhalen en de overdreven karakters zijn totaal niet realistisch en herkenbaar, waardoor toch een gedeelte van de kracht van de grap niet overkomt zoals bedoeld. De serie werd hoog gewaardeerd in zowel Groot-Brittannië als op het vasteland, maar er werden desalniettemin maar twee seizoenen van gemaakt.

B-Motion heeft het eerste seizoen van The Thin Blue Line uitgebracht op dvd. Jammer genoeg bevat deze eerste serie slechts zeven afleveringen, waardoor de adviesprijs van 15 euro wel aan de hoge kant is. Later dit jaar volgt waarschijnlijk ook een release van het tweede seizoen, maar men had beter de hele serie als geheel kunnen uitbrengen. Daarnaast is het erg jammer dat de release geen extra's bevat, zeker omdat de Britse release hier wel in voorziet.

Label: B-Motion Releasedatum: 12 mei 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t.

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.