CD: Dear Reader - Replace Why With Funny

Phedre77
Popmuziek uit Zuid-Afrika behoort niet echt tot de mainstream. Maar ook als Dear Reader uit een ander land afkomstig zou zijn geweest, zou de muziek die bij het opzetten van Replace Why With Funny uit je speakers klinkt niet echt tot 'middle of the road' gerekend kunnen worden. Zeer gevarieerde muziek, opgebouwd rond het prachtige en kwetsbare stemgeluid van Cherilyn MacNeil.

Beste lezer
Dear Reader bestaat uit drie leden. MacNeil neemt naast de zang ook bezit van de piano en gitaar. Darryl Torr (basgitaar, keyboard, loop station en zang) en Michael Wright (drum en zang) maken de band compleet. MacNeil heeft alle liedjes geschreven en drukt daarmee een duidelijk stempel. Want al zijn de nummers uiteenlopend in opbouw en nadruk, twee kenmerken zijn vrijwel overal aanwezig.

Sprookjesachtig
De lyrics zijn verhalend en af en toe sprookjesachtig. 'Great White Bear' en 'Release Me' zijn daar mooie voorbeelden van. In 'Great White Bear' leren we een jongen kennen die zich verstopt in de buik van een grote witte beer (verrassing!) en een meisje dat door de sneeuw vlucht. In 'Release Me' maakt de zangeres een einde aan haar relatie met... de zwaartekracht. De diepere betekenissen achter deze verhalen mag je zelf uitzoeken.

Tekstuele juweeltjes
Daarnaast zijn alle liedjes doorspekt met prachtige observaties verwoord door subtiele interacties tussen taal en muziek. Uit 'Way of the World': "Oh (als in een diepe zucht) the alarm clock, gotta get up/ some days just that seems pretty tough". Herkenbaar? Het volgende stukje uit 'Bend' is erg mooi, al is het niet zo leuk om te horen voor de desbetreffende ex: "you say you do not want me because I want too much/ and I almost let you patronise me one last time/ but I don't want too much I just want more than you've got". En zo zit in elk nummer wel een tekstueel juweeltje.

Doorbraak
De combinatie van een prachtige stem, afwisselende nummers, prachtige teksten en een goede productie, maakt Replace Why With Funny een erg aangename luisterervaring. Dear Reader heeft veel in huis en een doorbraak in Europa zou zeer terecht zijn.

Label: City Slang Releasedatum: 2 april 2009

Kijk voor meer muziek in FOK! muziekforum.