Film: Sunshine Cleaning

Laura (Oplaatbatterij)
Je was vroeger het knapste en populairste meisje op school en je had een knappe vriend. Nu ben je 30 jaar, hebt een suf baantje als dienstmeid, gaat vreemd met een getrouwde man en je achtjarige zoontje wordt van school gestuurd omdat hij overal aan likt. Je hebt moeite om rond te komen en moet nu ook nog je zoontje naar een nieuwe school sturen. Dus wat doe je dan? Juist, je start samen met je zus een schoonmaakbedrijf op dat gespecialiseerd is in het opruimen van misdaadlocaties: Sunshine Cleaning.

Het zit Rose (Amy Adams) allemaal niet mee. Maar dan komt Mac (Steve Zahn), een politieagent, met het idee van "crime scene cleaning". Het is vies werk, maar gelukkig zijn de lijken al opgeruimd en het verdient erg goed. En dat kan Rose wel gebruiken. Ze vraagt haar zus Norah (Emily Blunt), die nog bij hun vader woont en werkloos is, om haar te helpen. Zij ziet dit in eerste instantie niet zo zitten, maar als blijkt dat het inderdaad goed verdient, is ze bereid om toch te helpen. Vader Joe (Alan Arkin) steunt zijn twee dochters door op zijn kleinzoon Oscar (Jason Spevack) te letten als zijn moeder aan het werk is. Plotseling lacht het leven de twee weer toe, maar voor hoe lang?

De hoofdlijn van het verhaal van Sunshine Cleaning is erg origineel. Twee vrouwen die misdaadlocaties schoonmaken, dat maak je niet elke dag mee. De scènes waarin Rose en Norah met hun werk bezig zijn, zijn dan ook het leukst en interessantst om naar te kijken. Hoe vies ze het ook vinden, ze zetten dapper door en schrapen met een tandenborsteltje het bloed van de muren af; dit levert erg grappige momenten op. Maar er valt niet alleen wat te lachen, het is erg ontroerend om te zien hoe Rose een oude mevrouw troost, wiens man zojuist zelfmoord heeft gepleegd. Dit is het sterkste punt van Sunshine Cleaning: het ene moment zit je hardop te lachen, het volgende moment zorgt het verhaal voor een brok in je keel.

Maar de film behandelt ook de privélevens van Rose en Norah, wat Sunshine Cleaning weer iets minder sterk maakt. Het zijn namelijk deze zijlijnen die het op het eerste gezicht originele verhaal toch weer wat cliché maken. Zo komt Rose, die vroeger succesvol was en nu 'slechts' een dienstmeid is, toevallig iemand tegen die vroeger bij haar op school zat, en die toen niet en nu wél succesvol is. Ze nodigt Rose uit voor haar 'babyshower', en Rose wil daar koste wat kost heen om zich te bewijzen, wat ervoor zorgt dat Norah de zaakjes alleen moet opknappen. En dan komt ze ook nog eens de vrouw van Mac tegen, waar ze een affaire mee heeft. Films waarin zulke situaties voorkomen zijn er al genoeg en halen daardoor een stuk van de originaliteit van Sunshine Cleaning weg.

Dat is jammer, maar weegt minder zwaar dan het punt dat ervoor zorgt dat Sunshine Cleaning wél een goede film is geworden: zowel erg grappig als erg ontroerend. De scènes waarin Rose en Norah bezig zijn met hun werk én de scènes waarin opa Joe met kleinzoon Oscar winkeliers zijn nieuwste uitvindingen probeert aan te smeren, zijn het grappigst. En wat een schattig en aandoenlijk jochie is Oscar! Tegelijkertijd zijn de scènes waarin Rose de vrouw troost en Norah op zoek gaat naar de dochter van een overleden vrouw, ontroerend. En een film die deze twee emoties afwisselend kan laten opkomen, is een goede film.

Label: A-film Releasedatum: 14 mei 2009 Kijkwijzer:
Waardering film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.