CD: Putumayo - ¡Salsa!

Chantal (rocha01)
"Shake those hips!"

Dat is het eerste dat in je hoofd opkomt bij het horen van de eerste klanken van de nieuwste Putumayo-cd, genaamd ¡Salsa!. De tweede gedachte die binnendringt is: "Hoe moet ik dat met die stramme, Hollandse heupen doen?". Nou, dat is niet moeilijk, want de muziek doet het voor je. De opzwepende ritmes maken het gewoonweg onmogelijk om niet te bewegen, stramme heupen of niet.

Dansen!!
Dansen is wat je op deze cd gewoon moet doen, je ontkomt er niet aan. De opzwepende muziek neemt je mee naar warme oorden, Latin komt helemaal tot leven. De tracks op deze nieuwste Putumayo-cd staan garant voor een swingende belevenis. Het is vooral het uptempo karakter dat opvalt en ook zeer zeker blijft hangen, ook nog lang nadat de cd is afgelopen. Hij dooft niet uit als een kaars, maar blijft in je hoofd en lijf achter, verwarmt de ziel, beroert de geest en kietelt je bewegingsapparaat.

Wist je dat "Salsa" eigenlijk niet meer of minder betekent dan "Saus"? Zo zou je dit album ook kunnen zien: het is het sausje bij het al te droge vlees. Het vrolijkt het geheel wat op, zoals een stroganoffsaus een biefstuk kan verrijken, zo zal ¡Salsa! jouw 'biefstuk' verrijken. De variëteit die op de cd terug te vinden is, is enorm. Landen als Cuba Colombia, Puerto Rico, Venezuela, oftewel Latijns-Amerika, maar ook New York City met zijn Salsa-cultuur, zijn vertegenwoordigd. Zo is Eddie Palmieri te horen, een legendarische pianist die je als luisteraar weet te beroeren daar waar je dacht dat het niet zou kunnen. Hetzelfde geldt voor Chico Alvarez; met zijn nummer 'Rumba en el Solar' raakt hij nét die ene Salsa-snaar in het lichaam van ons nuchtere Nederlanders.

Eddie Palmieri

Dat niet alleen solo-artiesten het goed doen op dit album blijkt wel als we kijken naar Grupo Galé. Zij verzorgen de opener op het album en zetten daarmee meteen de toon voor de andere negen nummers. Als je dan even snel rekent, bevat het schijfje dus tien tracks. Dat is het enige minpuntje aan deze cd: het hadden er wel twintig mogen zijn!! Van zulke aanstekelijke muziek krijg je nooit genoeg. Een dikke vijf sterren voor wederom een succesvolle release van Putumayo. (Zou het label wel eens een misser op de markt brengen?)

Tracklist

1 Grupo Galé • Volver, Volver
2 Poncho Sanchez • El Shing-A-Ling
3 Chico Alvarez • Rumba en el Solar
4 Eddie Palmieri • Sujétate la Lengua
5 Orquesta Aragón featuring Cheo Feliciano • Son al Son
6 Son Boricua • Muñeca
7 Fruko y Sus Tesos • Nací en la Barriada
8 Jose Conde y Ola Fresca • Ay Que Rico
9 Ricardo Lemvo & Makina Loca • Ay Valeria!
10 Juanito y la Agresiva • Angoa

Zoals het Putumayo betaamt wordt ook van dit album een gedeelte van de opbrengst aan een goed doel geschonken. Een doel dat gerelateerd is aan het thema van de cd. In dit geval is gekozen voor The Pan American Health and Education Foundation (PAHEF). Zij bevorderen de gezondheidszorg in Latijns-Amerika en de Cariben.

Label: Putumayo World Music Releasedatum: april 2009

Kijk voor meer muziek in CD's.