DVD: Madagascar 2

Lars (detulp050)
Een van de belangrijkste regels in Hollywood is simpel. Waar succes is, is geld en waar geld is, is een sequel. Na het overweldigende succes van het eerste deel van Madagascar in 2005 leek een vervolg dan ook logisch. En het heeft wel even geduurd, maar eind vorig jaar was Madagascar 2 dan ook in de bioscoop te zien. De film is nu op dvd verkrijgbaar.

In de originele film zagen we hoe een groep dierentuindieren uit New York een uitstapje wilde maken. Alex de Leeuw, Marty de Zebra, Melman de Giraffe en Gloria het Nijlpaard besloten uit te breken en de wijde wereld in te trekken. Het liep allemaal anders, waardoor de verstedelijkte savannedieren zich plotseling moesten redden op het Afrikaanse eiland Madagaskar. In dit tweede deel zien we dezelfde groep dieren weer terug en al snel wordt duidelijk wat hun doel is: terugkeren naar New York. Met de meegereisde pinguïns en een hoop creativiteit knutselen de dieren een vliegtuig in elkaar om de oceaan over te steken. Helaas blijken creativiteit en technisch inzicht niet heel erg dicht bij elkaar te liggen en lopen de plannen in de soep. De groep moet een noodlanding maken en overleven de crash ternauwernood. Al snel wordt duidelijk dat ze niet in New York terecht zijn gekomen, maar op het vaste land van Afrika. Wonder boven wonder belanden in het reservaat waar Alex is geboren en hij wordt herenigd met zijn ouders. Kan de groep zich aansluiten bij hun soortgenoten of zijn ze opnieuw hopeloos verdwaald?

Meestal zijn sequels maar slappe aftreksels van het origineel; bij Madagascar blijkt dat de uitzondering gelukkig de regel bevestigt. De film is een visuele traktatie, minstens net zo musikaal en heeft zelfs meer ruimte voor karakterontwikkeling. Het resultaat is een swingende film waarin hilarische situaties worden afgewisseld met -ja, echt!- ontroerende momenten en spannende avonturen. Naast de hilariteit en absurditeit schuilt er behoorlijk veel kracht in de stemmen van de karakters. Ben Stiller, Chris Rock, David Schwimmer, Sasha Baron Cohen en Cedric the Entertainer hebben, net als in het eerste deel, de stemmen van de hoofdkarakters ingesproken en hun talent is een belangrijk onderdeel in het succes van de film. Bijzonder is dat de film zowel voor volwassenen als voor kinderen vermakelijk is door de verschillende niveaus van de grappen. Qua verhaal is Madagascar 2 wel aardig, maar ook een tikkeltje voorspelbaar; alleen de groep Amerikaanse toeristen die beroofd zijn door de pinguïns levert een verrassende wending op.

Qua release is Madagascar 2 dik in orde. Er zijn zelfs verschillende verpakkingen te koop, waardoor je als consument kunt kiezen. De door FOK! besproken standaard dvd bevat een special over 'de cast' en een stickervel, terwijl er ook een 2-disc en een speciale uitgave van de Free Record Shop verkrijgbaar zijn, waarbij je bij de laatste een knuffel van één van de hoofdpersonen krijgt meegeleverd.

Madagascar 2 is een verrassend leuke animatiefilm die amper onder doet voor zijn voorganger. De film is muzikaal, regelmatig erg grappig en ziet er weer gelikt uit. Het is de vraag of er nog originaliteit over is voor een succesvol derde deel, maar ze mogen het in Hollywood zeker gaan proberen!

Label: Paramount H.E. Releasedatum: 3 mei 2009 Kijkwijzer: Waardering film: - Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.