DVD: X-Men - Seizoen 1, volume 1

Patrick (maduropa)
The X-Men zijn zoals altijd hot. Kortgeleden verscheen nog de film X-Men Origins, Wolverine in de bioscoop, een soort prequel op de drie eerder verschenen films. Maar naast deze films zijn er ook meerdere tekenfilms verschenen over de X-Men. Neem bijvoorbeeld The Marvel Superheroes uit 1960, een voor deze tijd hopeloos statische tekenfilmserie. Een beter voorbeeld is de uit 1992 stammende serie X-Men Animated Series, geproduceerd door Fox Networks, tegenwoordig Jetix. Na een spannende pilot (Night of the Sentinels)bleek de serie genoeg kracht te hebben voor maar liefst vijf seizoenen. De eerste zeven afleveringen zijn nu te vinden op dvd, volledig opgepoetst. De totale speeltijd van deze dvd bedraagt bijna 150 minuten.

Het verschil tussen oud en nieuw

De X-Men begonnen als een comic waarbij al snel een geheel eigen universum werd gecreëerd. Met behulp van verschillende delen van deze verhalen werd het script voor de tekenfilmserie geschreven. De kleding -yellow spandex- is dan ook nog gebaseerd op die series, evenals de grote hoofdpunten van het pak van Wolverine, ooit een vergissing van Gil Kane. Naast Wolverine vinden we uiteraard Professor X, Jean Grey, Cyclops, Gambit, Beast, Jubilee en Rogue terug in de serie. Cyclops en Jean Grey zijn een stel, iets waar Wolverine enorm jaloers op is, het zijn ook maar mensen.

Wolverine helpt graag een handje

De al eerder genoemde pilot 'Night of the Sentinels part I & II' introduceerde de X-Men en hun eerste vijanden, Trask, Gyrich en de door hen gecreëerde Sentinels. Reusachtige robots welke recht op hun doel afgaan. Hun eerste doel in de serie is de jonge mutant Jubiliee. Haar pleegouders hebben haar aangemeld bij het Mutant Registration Program. De complexiteit van het verhaal achter de serie wordt dan al snel duidelijk als Beast gevangen wordt wanneer hij een poging doet de database van het Mutant Registration Program proberen te vernietigen. Als Magneto de gevangenis aanvalt en Beast aanbiedt om mee te komen, weigert deze, hij wil het hele proces doorlopen om zijn onschuld aan te tonen, maar vooral om gelijke rechten voor mutanten te krijgen. Het zijn deze verhaallijnen die de X-Men niet alleen interessant, maar ook op een bepaald gebied zeer leerzaam maakten. Dat en het feit dat de wapens vervangen werden door straalwapens maakte het dat de serie ook algemeen werd geaccepteerd op de Amerikaanse televisie.

Enter Magneto, slechts op bezoek bij Beast in de gevangenis.

De dvd, netjes verpakt in een mooie kartonnen hoes, is een algemene editie voor Europa. Zo kun je uit maar liefst vijf talen kiezen en drie talen voor ondertitel. Voor Nederlanders zal de keuze dan al snel vallen op de Engelse Dolby 5.1 met de Nederlandse ondertiteling. Aan deze ondertiteling is overigens veel zorg besteed. Zo worden de titels bijvoorbeeld aan de bovenzijde geprojecteerd tijdens de openingscredits, zo blijft alles uitstekend leesbaar. Als extraatje vind je een heel korte demo over hoe de makers de beeldkwaliteit hebben opgepoetst. Nou ja, niet hoe, maar wel wat het resultaat is geworden. Als laatste extra vind je een aantal TopTrump kaarten van Marvel Comic Heroes, set één van vier. De andere drie zullen bij de volgende dvd’s te krijgen zijn. Voor de oudere liefhebbers van X-Men zal deze serie zeker bekend in de oren klinken, voor de jongere generatie valt er nog veel te ontdekken. Deze serie is in ieder geval een absolute aanrader,

Label: Roughtrade Releasedatum: mei 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.