Boek: Kristin Cashore - De gave van Katsa

Phedre77
Uitgeverij Moon geeft dit debuut van Kristin Cashore in zowel een jeugd- als een volwasseneneditie uit. Het boek kan inderdaad prima gelezen worden door tieners, maar ook door tachtigers. Het verschil tussen beide edities is slechts de cover (en een euro in de prijs...). Stiekem vind ik de jeugdeditie (de goedkopere) mooier, dus zoek die in de winkel maar op. Want dat is wel het FOK!-advies: opzoeken dat boek! Het is mooi, spannend en leuk. De gave van Katsa is de debuutroman van de Amerikaanse Cashore. In september zal het tweede boek in de reeks gaan verschijnen onder de engelse titel Fire. Het is een prequel en speelt zich dertig jaar voor De gave van Kasta af. De omschrijving pakt me nu al en ik verwacht dat Moon ook dit boek uit zal geven. Cashore was altijd al volgens eigen zeggen een gedreven lezer en dagdromer. Zelfs haar website, met haar bio en bibliografie, is leuk om te lezen.

Wreker
De gave van Katsa heeft als hoofdpersoon het meisje Katsa, een ongelukkig nichtje van Randa, koning van één van de zeven koninkrijken in deze wereld. Katsa is een Begaafde en wordt daardoor (op afstand) bewonderd, maar vooral gevreesd. Begaafden in deze wereld kunnen uiteenlopende Gaven hebben, maar altijd hebben ze twee verschillende kleuren ogen, dus ze zijn duidelijk herkenbaar voor de bevolking. Katsa heeft moord en vernietiging als Gave en daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt door haar onaardige oom Randa. Ze wordt regelmatig op pad gestuurd om een ongehoorzame onderdaan te straffen. Katsa worstelt met haar identiteit als wreker, maar probeert ook goed te doen als oprichter van de ondergrondse Raad, een organisatie die onrecht in alle zeven koninkrijken probeert tegen te gaan. Tijdens een opdracht voor de Raad ontmoet ze een andere Begaafde, Po, die haar wereld op de kop zet. Daarbij blijkt deze opdracht het topje van de ijsberg te zijn. Een enorm drama wordt onthuld en het is aan Katsa hier een einde aan te maken. Gaandeweg leert ze zichzelf, mede dankzij Po, beter kennen.

Verrassing en cliché's
De gave van Katsa is verrassend, maar bevat wel cliché-elementen. De fantasy-standaard van een ongelukkig, jong kind dat de redder van de wereld blijkt te zijn is ouder dan die tachtiger die volgens mij dit boek moet lezen. De prachtoplossing van de Gaven creëert unieke mensen voor wiens vaardigheden geen verantwoording afgelegd hoeft te worden. Dit soort basisggegevens zijn niet altijd te vermijden, dus dat is een vergeeflijke keuze. Cashore's invulling is om te smullen en dat is waar het om gaat. Katsa is niet de standaardheldin en het einde is niet het gebruikelijke 'ze leefden nog lang en gelukkig'. Er is stilletjes wat moraal in het verhaal verwerkt, maar dit is subtiel en sterk gedaan. Voor te jonge tieners is dit boek wellicht niet geschikt, want het bevat vreselijke taferelen en nare scènes. Die ondersteunen wel weer het realistische gehalte van dit enorm leuke fantasyboek.

Uitgever: Full Moon ISBN: 978 90 488 0159 6 Pagina's: 431

Kijk voor meer leesplezier in FOK! Boeken.