CD: Sinead O'Connor - I Do Not Want What I Haven't Got SE

Joost Melis (Pink_Floyd)
Het wrange aan Sinéad O'Connor's carrière is dat ze wereldwijd bijna beter bekend staat als stennisschopper dan dat ze credits krijgt voor haar muzikale inbreng. Het akkefietje met de foto van de paus, de beschuldigingen aan de katholieke kerk met betrekking tot kindermisbruik en het relletje over haar "coming out". Velen zullen bij Sinéad O'Connor denken aan het voorgaande, maar gelukkig springen ook hits als 'Troy' en het zielsnijdende 'Nothing Compares 2 U' in het oog.

Deze twee megasuccessen worden nu samen gebracht op een Limited Edition van I Do Not Want What I Haven't Got SE. Een beetje vreemd is het wel natuurlijk aangezien 'Troy' op haar debuut The Lion And The Cobra thuis hoort. Toch dient haar eerste grote succes als een toetje op deze speciale dubbel-cd. Het nummer is een live-versie van een registratie in Londen en stond ooit al eens als B-kantje op 'Three Babies'. De uitvoering is om kippenvel van te krijgen. Op helse wijze zingt en spuugt O'Connor soms de teksten in haar microfoon. "You're still a FUCKING LIAR" schreeuwt ze tegen het einde. Het komt werkelijk uit haar tenen en elke nekhaar zal recht omhoog hebben gestaan. Er zijn weinig registraties waar zoveel eerlijkheid, opgekropte woede en verdriet naar voren komen.

Het is één van de extra's die de herziene uitgave van het album meekreeg. De bonus disc bevat enkele nog niet eerder uitgegeven tracks, het dubby 'Night Nurse' en 'Mind Games'. Daarnaast is de schijf voorzien van B-kantjes van 'Three Babies' en 'The Emperor's New Clothes', de lange en serene versie van 'Silent Night', een jazzy 'You Do Something To Me' van het Cole Porter Tribute album en naast Troy een live-versie van 'I Want Your (Hands On Me).

Van het originele album, waarmee O'Connor nog een Grammy won (maar niet in ontvangst nam), is de Prince cover 'Nothing Compares 2 U' de algemene favoriet. Maar op de rest van het album legde ze nagenoeg haar hele ziel bloot. Intieme confessies (onder andere in de titeltrack) werden opgenomen in haar persoonlijke teksten. Muziek als psychotherapeutische behandeling.
Het drama, de koppigheid en frustraties druipen van de songs af, die bijna twintig jaar later nog steeds sterk overeind blijven. Zowel het origineel als de bonus-disc zijn geremasterd en klinken hierdoor nog wat feller, persoonlijker en intenser van tijd tot tijd. Mocht je deze succesvolle jaren negentig plaat nog niet in je bezit hebben, dan is dit de uitgelezen mogelijkheid om hem in huis te halen.

Label: Chrysalis Releasedatum: April 2009

Kijk voor meer muziek in MUZ.