CD: Johan - 4

Joost Melis (Pink_Floyd)
Johan is een beetje het publiekslievelingetje van Nederlands muziekland. Al jaren wordt de band omarmd door muziekminnend publiek. Niet onterecht ook, want Johan leverde in hun bestaan al driemaal een prima album af. In de OOR-verkiezing van de beste Nederlandse platen eindigde alle Johan-schijven in de top 100. THX JHN op nummer 63, Johan op 45 en Pergola op jawel...4. Dat is uiteraard toeval, net zoals het toeval is dat 4 op 4 mei uitkomt, en dat de band met vier leden speelt. 4 is gewoonweg de vierde van Johan en dat is iets om te vieren.

Johan bestaat stiekem al meer dan 12,5 jaar. Begin dit jaar trapte de band dan ook hun koperen jubileumtournee af en bracht een hele mooie box uit met daarop een uitgebreid overzicht van wat ze ons de afgelopen jaren heeft gebracht. In het vaarwater van deze festiviteiten ligt de vierde plaat nu in de bakken van de platenboer.

Menigeen zal verheugd zijn om te horen dat Johan nog steeds Johan is en nog steeds bij de beste van Nederland hoort. De band schrijft nog altijd pakkende liedjes, die je blij maken, meenemen naar herinneringen of wijzen op nieuwe plekken. Hoe ze het blijven doen is de vraag, maar Johan weet altijd wel de juiste snaar te raken. Heerlijk lopende melodieën die begeleid worden door subtiele snaaraanrakingen of de zachtaardige en troostende stem van Jacco de Greeuw. Luister maar eens naar de prachtige klanken van 'Together Now'. Een vintagetrack waar The Beatles jaloers op zouden zijn geweest; stuwende samenzang, een kalm gitaartje en een behaaglijk melodietje. Om zo gelukkig van te worden!

De leadsingle 'In The Park' pakt het iets steviger aan, maar is niet minder aanstekelijk. Ook hier pakt de melodie je bij de hand en trekt je mee het zonovergoten park in. De track rockt op de juiste momenten, maar neemt tactvol ook wat gas terug om de schoonheid van de compositie ruimte te geven. 4 geeft je eigenlijk ook een overzicht van wat Johan allemaal was die laatste 12,5 jaar. Sferische flarden die passen bij de drie voorgangers komen terug in deze plaat. En Johan blijft nu eenmaal heer en meester in het land van sfeertjes, melodietjes en gelukzalige muziek. Wederom petje af!

Label: Excelsior Releasedatum: Mei 2009 Waardering:

Kijk voor meer muziek in MUZ.