DVD: Repo!: the Genetic Opera

René (MrManiak)
We gaan terug naar het jaar 2004. Joel Schumacher kwam met de film The Phantom of the Opera op de proppen. Een ‘spook’ jaagt in een Frans theaterhuis zowel toeschouwer als werknemers de stuipen op het lijf, op een enkele dame na. Het bijzondere aan deze film is dat er een leuk operasausje overheen is gegaan, waardoor het echt lijkt alsof je naar een opera/musicalvoorstelling zit te kijken. Hollywood is niet vies van dit soort films. Op sommige positieve uitschieters na (denk aan Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street), zie je veel misbaksels op het witte doek voorbij komen waarbij de zingende castleden niets toe lijken te voegen. Een absoluut dieptepunt van dit genre kwam in 2006 met de komst van een complete zingende middelbare school, die zelfs vorig jaar een derde filmdeel kreeg. Maar nu komt er iets nieuws. De makers van Saw brengen je een nieuw soort musical. Het is bloederig. Het is gewelddadig. Moord. Gruwel. High School Musical, houd je hart vast, want hier is Repo!: the Genetic Opera

In de nabije toekomst waart een virus rond dat organen langzaam sloopt en laat stoppen. Miljoenen mensen vinden de dood en er breekt chaos uit in de wereld. Maar er is hoop. Het bedrijf GeneCo biedt de gelegenheid om gekloonde organen in een ziek lichaam te plaatsen, waardoor de patiënt een langer leven wordt gegund. Maar GeneCo gaat verder dan alleen klonen. Ook komt er een drug op de markt genaamd Zydrate. Deze pijnstiller is zeer gewild en wordt zelfs door grafrovers uit doden gehaald om het op de zwarte markt te verkopen. Zowel een orgaantransplantatie door GeneCo als Zydrate groeien uit tot een modetrend. De populariteit van het bedrijf groeit zeer snel en binnen de kortste keren bezit iedereen wel iets van GeneCo.

Over de kosten van de operatie en transplantatie hoeft niet te worden ingezeten. Door middel van een speciaal opgezette overeenkomst mag de patiënt de kosten later terugbetalen. Gebeurt dit niet volledig of helemaal niet, dan is er een groep die er voor zorgt dat de organen gewoon weer terugkomen bij GeneCo: wanbetalers worden door de Repo Men opengesneden en als afval op straat achtergelaten.

De film laat het leven zien van weduwnaar Nathan (Anthony Head), die één van de Repo Men is. Zijn dochter Shilo (Alexa Vega) is besmet en heeft ook falende organen. Om aan geld te komen voor alles en nog wat rooft ze als beginneling Zydrate uit lichamen. Als Shilo weigert om medicijnen in te nemen, leidt dit tot grote ergernis van haar vader. Maar het leukste van de twee, is dat ze van elkaar niet weten wat ze in het dagelijks leven doen. Vader werkt voor een groot bedrijf als huurmoordenaar 'Repo Man', terwijl dochter spuugt op GeneCo en de zwarte markt verkent.

Ondertussen is er een machtsstrijd gaande bij GeneCo. De vader en leider van de familie Largo, Rotti Largo (Paul Sorvino), heeft niet lang meer te leven. Zijn twee zonen en dochter, alle drie zo gestoord als je maar kan bedenken, hebben een onderlinge strijd wie de stoel va pa kan bestijgen na zijn overlijden. Is het Pavi (Nivek Ogre), de zoon met homofiele trekjes en een vastgeniet masker op zijn gezicht? Wordt het Luigi (Bill Moseley), psychopathische zoon die letterlijk scherp uit de hoek kan komen? Of gaat het toch Amber Sweet (Paris Hilton) worden, een kreng eerste klas.

Vele grote namen komen in de film voorbij. Bill Moseley is geen onbekende op filmgebied, evenmin als gigant Paul Sorvino. Ook Paris Hilton is te zien, die voor het eerst eens een goede rol neer lijkt te zetten. Een erg mooie stem komt van nieuwkomer Alexi Vega. Na haar rol in Spy Kidsis ze nu echt groot geworden, met een geweldig mooie zangstem.
Op muziekgebied is het een waar feest zowel voor als achter de schermen. In de film is Sarah Brightman (The Phantom of the Opera - Musical) te zien. Op de soundtrack zijn nog meer grotere namen. Zo zijn onder andere Richard Fortus van Guns 'N Roses, Stephen Perkins van Jane's Addiction en Clown van Slipknot te horen.

Bijna iedere tekst die wordt gezongen of gesproken is op rijm. De achtergrondmuziek is volledig in de rocksfeer. De in totaal 58 nummers zijn weliswaar niet allemaal fijn om naar te luisteren. De zang zit er bij sommige tracks net iets naast, wat enigszins jammer is. Het verhaal, dat grotendeels gebaseerd is op de gelijknamige musicalversie uit 2001, is niet zo sterk dat het zonder zang kan. De zang en de beweging van de lippen zijn niet volledig gesynchroniseerd, waardoor je je concentratie op sommige momenten toch even kwijt bent.

De extra's zijn niet daverend. Naast de geijkte audiotracks van regisseur, producer en acteurs krijgen we ook een korte blik achter de schermen te zien. Hoe is de vertaling van toneel naar film tot stand gekomen? Wat waren de eerste schetsen van de Repo Man? Hoe verliep het allemaal in de audiostudio? Stuk voor stuk leuke vragen die worden beantwoord.

Het is goed dat de film zichzelf niet al te serieus neemt. Je zit regelmatig met een glimlach te kijken, terwijl er in een scherpe choreografie mensen worden neergestoken en ingewanden je om de oren vliegen. De bloederige taferelen die goed in beeld komen, worden niet al te macaber en duister gebracht, maar met een kleine lach.

Regisseur Darren Lynn Bousman, die eerder ook Saw heeft gedaan, laat je gruwelen met een muzikale noot. Verwacht echter niet al teveel van deze film als thriller. Zie hem liever als een goede combinatie van Rocky Picture Horror Show en The Phantom of the Opera.

Label: Amaray Releasedatum: April 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: