Film: Inkheart

Joost (Tweek)
Inkheart is gebaseerd op het eerste boek uit de Inkworld-trilogie van schrijfster Cornelia Funke. Eén van de hoofdrollen wordt vertolkt door Brendan Fraser en dat is niet toevallig. Hij diende als inspiratiebron voor het personage. Funke droeg het tweede boek in de serie zelfs aan hem op en stond er dan ook op dat hij de rol zou vertolken, ondanks dat de studiobazen liever een bekendere naam zagen. De film had eigenlijk tijdens kerstmis in 2007 moeten uitkomen, maar een moeizaam verlopend productieproces en de schrijverstaking gooiden roet in het eten. Of de film het wachten waard was kan vanaf deze donderdag door iedereen bepaald worden.

Het verhaal
Mo Folchart (Brendan Fraser) is een zogenaamde Silvertonque. Als hij een boek leest komen de personages daadwerkelijk tot leven, maar ook gebeurtenissen zoals stormen kunnen zomaar ineens echt plaats vinden. Als hij op een avond zijn dochter Meggie (Eliza Bennett) voorleest uit het boek Inkheart ontsnappen er een aantal personages naar de echte wereld, waaronder Capricorn (Andy Serkins), de slechterik van het boek en Dustfinger (Paul Bettany) een vuurvreter. Als Folchart en zijn dochter jaren later op vakantie zijn komen ze erachter dat Capricorn niet stil gezeten heeft en meer personages uit het boek heeft weten te halen. Het is aan Folchart en Meggie om met de hulp van Dustfinger, Elinor Loredan (Helen Mirren) de oma van Meggie en Fenoglio (Jim Broadbent), de schrijver van het boek, de plannen van Capricorn te dwarsbomen.

Komt het tot leven?
Het tot leven brengen van fictieve personages was al eerder te zien en The Last Action Hero, waarin die film de hoofdpersoon in de filmwereld terecht kwam, maar nu komen de personages naar onze wereld. Een interessant gegeven wat veel mogelijkheden biedt, helaas wordt hier te weinig mee gedaan. Slechts sporadisch worden er personages uit andere boeken dan Inkheart gehaald, wat een gemiste kans is. Ook visueel laat de film steekjes vallen. Zo is het dorpje waar de film zich grotendeels afspeelt is nogal grauw en saai en niet de donkere kwaadaardige schuilplaats die je van een slechterik zou verwachten. Het acteerwerk is prima, maar de personages blijven erg vlak. De weinige karakterontwikkeling komt niet goed tot zijn recht. Vooral Andy Serkins komt niet tot zijn recht en is tot beter in staat. Paul Bettany zet daarentegen een uitstekende rol neer. In de film wordt zijn vrouw gespeeld door Jennifer Connelly, die ook in het echte leven zijn partner is.

De film biedt genoeg vermaak en doet het prima als familiefilm, maar aan het einde blijft het gevoel hangen dat er meer ingezeten had. Voor een film die inspeelt op de verbeeldingskracht van boekenlezers, tonen de makers verrassend weinig fantasie. Inkheart is geen hele slechte film, maar er zijn betere alternatieven op de markt.

Label: Paramount Home Ent. Releasedatum: 16 april 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: