CD: Mala Vita - En Exilio

Joost Melis (Pink_Floyd)
De combinatie van de bandnaam en de albumtitel voorspelt niet veel vrolijks. "Slecht leven" gecombineerd met "in ballingschap". Een depressief herfstplaatje zou je dan misschien verwachten. Maar voor wie Mala Vita nog niet kent (stonden al meerdere malen op Lowlands en heeft met Disorganizzata al een succesvol album uit), moet weten dat het gezelschap een festivaltent op zijn kop kan zetten.

Mala Vita gooit balkanbeats, gypsy, punk en latin in een cocktailshaker en feest erop los. De cocktail aan invloeden is mede te danken aan het internationale karakter van de band. De bandleden uit Nederland, Italië, Servië en Bosnië en zingen onder andere in het Spaans, Frans, Engels en Bosnisch. De teksten slaan een serieuze en politieke toon aan (voor zover je het kan verstaan), maar de muziek ontpopt zich als een waar feestbeest. Het wilde beest rent van balkanpunk naar reggea, naar latin, naar ska, naar hiphop en naar rock. Referenties aan Manu Chao, Mano Negra, Gogol Bordello, Devotchka, Orishas en Ojos De Brujo passeren allen de revue.

De leadsingle 'Addio' kan in zijn eentje de zomer al in luiden. Een aanstekelijk en dansbaar ritme wordt door een accordeon en frisse beats ondersteunt. De flesjes witbier openen zich spontaan, de geur van gloeiende kolen komt je tegemoet en de groen van het gras lijkt feller dan het is. Ook opener Ritmo Di Protesta maakt het een paar graadjes warmer in de kamer. De rap à la Orishas vuurt het bombastische refreintje aan en het swingende ritme doet de rest. 'Don't Leave Me Lonely' klinkt als een balkanversie van 'De Stad Amsterdam' waarin de werklui zwierend over straat gaan, fles drank in de hand en lallend naar vrouwen. In 'Give It Up' gooit de band een snufje ska over de latinrock-ritmes en swingt de pan uit. 'Oko Moje' laat je benen even tot rust komen alvorens je ze weer van de vloer moet gooien, onder andere op de manische punkcreatie 'SRCE'.

Eigenlijk is de hele cd een waar feest van muzikaliteit, zuivere dak-eraf-stijl! Stil zitten kan simpelweg niet bij dit album. Het vijftal staat garant voor een dampende zaal of tent. Ga Mala Vita dit jaar ergens live zien en koop voor de zomer dit cd'tje, betere barbecue-muziek wordt er niet gemaakt in Nederland!

Label: Foreign Media Music Releasedatum: Maart 2009