CD: Golden Earring - Collected

Joost Melis (Pink_Floyd)
De anekdote van Tjerk Lammers (Aloha, Revolver) uit de inlay is vrij illustratief voor het lange bestaan en de bekendheid van de Golden Earring. Ooit ontmoette hij de zoon van Allen Klein, de ex-manager van The Beatles en The Rolling Stones. Zoonlief was net klaar met het oeuvre van de Stones uit te brengen op SACD en tijdens het gesprek merkte Jody Klein op dat The Rolling Stones de langst bestaande nog actieve rockband ter wereld was. Lammmers corrigeerde Klein terecht en haalde de Golden Earring erbij. Opgericht in 1961 en dus een jaartje ouder dan de Stones. De verbazing of onwetendheid over de naam bleef achter. Klein was bekend met onze oer-rockband, wat al aangeeft dat de Earring het internationale succes nog steeds met zich meedroeg. Ze speelden dan ook onder andere met Led Zeppelin, The Who, Santana en Aerosmith.

Niet alleen internationaal stond de band zijn mannetje, nationaal gezien werden vrij extreme successen behaald. Vijftig top 40 hits scoorde de groep, ongeveer de helft daarvan belandde in de top 10 en vier haalde de hoogste positie van de lijst. In totaal stonden de heren meer dan 400 weken in de hitlijst. 48 jaar na oprichting trekt de Golden Earring nog steeds volle zalen, ook in het buitenland. De back-catalogue is een indrukwekkende lijst geworden en om dit (nogmaals) samen te vatten is Golden Earring - Collected verschenen.

Maar liefst 52 tracks telt deze verzamelaar, die het geheel in chronologische volgorde weergeeft. De verzameling is verdeeld over 3 discs van elke 17/18 nummers. Van de beginperiode (toen ze nog Golden Earrings heetten) met 'Sound Of The Screaming Day' en de nummer 1 hit 'Dong-Dong-Di-Ki-Di-Gi-Gong' tot en met de laatste albums Millbrook USA en de live-versie van 'Angel' van het Naked III album uit 2005. Tussenliggend staan de hits waarmee Golden Earring bekend werd in binnen- en buitenland. Uiteraard 'Radar Love', 'Twilight Zone', 'Another 45 Miles', 'Bombay', 'Going To The Run' en 'The Devil Made Me Do It'. Een overzicht dat laat zien hoeveel hits en goede songs deze band eigenlijk heeft geproduceerd in de lange tijd dat ze al bestaan. De chronologische volgorde is prettig aangezien tracks uit dezelfde tijd elkaar op die manier versterken en het geen ratjetoe wordt.

Toch is het overzicht geen verplichte kost voor de fans, die hebben al het materiaal al tijden in huis en hechten waarschijnlijk meer waarde aan de albums. Ook degenen die al een verzamel- of liveplaatje of wat thuis hebben kunnen rustig blijven zitten. Geluidstechnisch klinken de oude tracks beter dan degenen die al decennia oud zijn, maar deze waren al in die hoedanigheid eerder verkrijgbaar. Het complete overzicht is een prima instapmodel voor de geïnteresseerden die nog niet veel van deze Nederlandse rockers in huis hebben.

Label: Universal Releasedatum: April 2009

Kijk voor meer muziek in MUZ.