CD: Grand Duchy - Petit Fours

Phedre77
De eerste man van The Pixies, Frank Black, had wel zin in een lolletje met zijn vrouw Violet Clark en dook met haar de studio in. Een gezellig debuutalbum was het product dat hieruit voort kwam: Petit Fours. Hun samenwerkingsverband kreeg de naam Grand Duchy. Naast wat gastmuzikanten hebben Violet en Frank alle nummers zelf geschreven en uitgevoerd, compleet met zang en instrumentele delen. Een plaatje met negen nummers, die de ongedwongen sfeer van het plan goed weergeven.

Aanhoorbaar geheel
Getrouwde stelletjes zouden vaker dit soort uitjes moeten ondernemen. Voor Grand Duchy bleek dit goed uit te pakken. De negen nummers schuiven geen kartrekker naar voren als ultieme hit, maar vormen samen wel een heel goed in het gehoor liggend geheel. De zang wordt afgewisseld tussen Frank en Violet. Wat relaxte gitaarmuziek en een lief, indie-zangmelodietje geven de essentie aan van deze cd. Het album bevat zoals gezegd geen hoogvliegers, maar ook geen traumatische ervaringen. De afwisseling in geluiden en sferen is voldoende, zodat er geen verveling aan te pas komt bij het beluisteren van Petit Fours. Een plaat zonder pretenties, gewoon voor de lol en dat is misschien iets wat vaker zou moeten gebeuren.

Psychedelisch & ruig
'Seeing Stars' is lekker psychedelisch, waar 'Black Suit' lekker ruig en melancholisch klinkt. Franks diepste keelklanken geven dit nummer vorm. Dat dit echtpaar niet eerder heeft ontdekt dat hun stijlen en stemmen prima samengaan... Maak geen vergelijking met The Pixies, maar geniet gewoon van dit lekkere plaatje, dat niets meer beweert te zijn dan het is. Grand Duchy's eerste plaat is een geinig tussendoortje, waar de ongedwongenheid en het plezier van af straalt. Ze sluiten knallend af met 'Volcano!', een überrelaxt soort van knallend.

Label: Cooking Vinyl Releasedatum: februari 2009

Meer muziek in FOK! muziekforum.