CD: Sleeping Beauties - Songs We Shouldn't Forget

Joost Melis (Pink_Floyd)
Leo Blokhuis (popkenner pur sang en de wandelende muziekencyclopedie die ons onder andere bij de Top 2000 á GoGo van leuke feiten voorziet) en Ricky Koole (actrice en zangeres) gingen in 2007/2008 al het land rond met hun voorstelling Harmonium. Een niet alledaagse samenwerking waarin de twee de vergeten schoonheid van muziek proberen in het spotlicht te krijgen. Ook dit jaar toeren ze weer door het land. Liedjes die het verdienen om gehoord te worden, die te lang al niet in gedachten van velen meer voorkwamen of obscure liedjes die velen juist niet kennen worden tentoongesteld aan het publiek. Blokhuis vertelt verhalen en anekdotes over de liederen en Koole brengt ze, onder begeleiding van Wouter Planteijdt en Eric van Dijsseldonk, ten gehore.

De pareltjes die onder meer tijdens hun theatershow aan bod kwamen hebben ze nu gebundeld, samen met input van het publiek, op een dubbelalbum: Sleeping Beauties - Songs We Shouldn't Forget. Het is geen standaard verzamelaar geworden waarop louter bekende namen en tophits pronken. Uiteraard bevat dit album bekende namen, zeer bekende namen zelfs. David Bowie ('Wild Is The Wind'), Elton John ('Tiny Dancer'), The Beach Boys ('Time To Get Alone'), Tom Waits ('Soldier's Thing') en Nick Drake ('Northern Sky') om er een paar te noemen. Maar de liedkeuze maakt de uitgave zo bijzonder. Het zijn juist de ruwe diamanten of groeidiamanten die hier de dienst uitmaken. Onverwachte wendingen kan de luisteraar ook verwachten. Er zijn weinig albums waarop King Crimson en Bill Withers opzettelijk op een geluidsdrager zijn herenigt.
Naast de bekendere songsmits met een lang verleden van zojuist komen ook wat meer hedendaagse muziekwonders aan bod. Jeff Buckley, Bright Eyes en Elliott Smith voeren qua bekendheid de lijst aan, maar talenten als Shawn Colvin, Blaze Foley en Teitur mogen er zeker ook zijn.

De verzamelaar draagt een sfeer van vakmanschap uit en laat een uiterst relaxed, sereen en ingetogen gevoel los. Kabbelende beekjes, vallende herfstbladeren, witte schuimkoppen van de zee of de eerste bloesem van de lente, dat soort zaken. Zeer geschikt voor een stralende zondagochtend met croissantje, kop koffie en een krantje. Hopelijk brengt het huidige theaterseizoen van Blokhuis en Koole nog een dubbelaar met zich mee, want er zijn nog zoveel juweeltjes van liedjes die het verdienen om de geschiedenis in te gaan en niet vergeten mogen worden.

Tracklisting:

Disc 1
01 first day of my life - bright eyes