DVD: Vox Populi

Lars (detulp050)
Als er sinds de opkomst van Pim Fortuyn iets veranderd is aan de Nederlandse samenleving, dan is het wel de manier waarop oppositie wordt gevoerd. Voor filmmaker Eddy Terstal vormde het veranderde politieke landschap inspiratie voor het derde deel uit zijn maatschappelijke trilogie. Deel één, Simon, ging over zelfbeschikking over je eigen leven. Het tweede deel, Sextet, verhaalde over het seksleven van de Nederlanders en dit derde deel, Vox Populi laat het leven zien van een politiek leider die zich mee laat slepen in het politieke steekspel van tegenwoordig. De film was een redelijk succes in de bioscopen en één van de hoofdrolspelers, Ton Kas, won zelfs een Gouden Kalf voor de beste mannelijke hoofdrol.

De politieke partij van Jos Franssen (Tom Jansen), de Rood-Groenen, doet het niet zo goed in de peilingen. Jos is een doorgewinterde politicus die 'politiek correct' op zijn voorhoofd heeft staan en zijn standpunten en slaapverwekkende speeches doen het niet zo goed bij het volk. Als zijn dochter Zoë (Tara Elders) een relatie krijgt met Sjef (Johnny de Mol) krijgt Jos de kans van zijn leven. Zijn nieuwe schoonfamilie, onder leiding van pater familias Nico en de aangetrouwde Milan, hebben namelijk een nogal ongenuanceerde mening over van alles en nog wat. Als Jos de opmerkingen van zijn nieuwe schoonfamilie gebruikt in zijn politieke optredens, merkt hij dat zijn partij plots begint te stijgen in de peilingen. Opgehitst door zijn succes gaat Jos steeds een stapje verder en dreigt hij zijn linkse imago in te ruilen voor een extreem-rechtse benadering. Terwijl zijn partij steeds meer van hem vervreemdt wordt Jos steeds populairder en hij begint steeds meer te merken dat dat ook zo zijn gevolgen heeft.

Waar Simon nog een vrij serieuze benadering kende, is Vox Populi, ondanks het politieke thema, vooral een 'simpele' komedie. Het is makkelijk om een boodschap te verbinden aan hetgeen Terstall laat zien, al lijkt de filmmaker niet echt een moralistisch geluid te laten horen. Er wordt geen oordeel gegeven over de populistische trekjes die Jos begint te vertonen, noch velt Terstall een oordeel over de wijze waarop het zittende establishment op Jos reageert. Als kijker zit je misschien stiekem wel te wachten op een soort oordeel, maar ook zonder is Vox Populi een geweldige Nederlandse film over het veranderende politieke landschap. De kracht van de film zit hem met name in de bijzondere ontwikkeling van de hoofdpersoon, de rake dialogen én de wijze waarop bestaande media (zoals Pauw en Witteman) een rol spelen in het fictieve verhaal.

Naast de film bevat de dvd ook een bescheiden aantal extraatjes. Met name de 'making of' is daarbij interessant. De commentaartrack (van Terstall en Spinvis) en de extra muziek van Spinvis (die alle muziek in de film verzorgde) is voor de liefhebbers.

Label: A-Film Releasedatum: 19 maart 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: