Film: Monsters vs Aliens

Chantal (rocha01)
De laatste jaren hebben we al heel wat animatiefilms voorbij zien komen. De één nog beter, mooier en realistischer dan de andere. Dreamworks is een meester in het genre, dit bewees de studio al met successen als Shrek 1,2, en 3 en Madagascar 1 en 2. Vanaf vandaag kunnen we weer genieten van een nieuw staaltje computeranimatie, onder de naam Monsters vs Aliens. Genieten voor jong en oud? Oordeel zelf.

De strijd
Susan Murphy (stem van Reese Witherspoon) staat op het punt te trouwen met Derek, haar grote liefde en weerman van het plaatselijke televisiestation. Wanneer ze vóór de plechtigheid nog even naar buiten gaat, wordt ze geraakt door een meteoor. De gevolgen zijn 'enorm', letterlijk en figuurlijk. Susan verandert op slag in Ginormica, een vijftien meter groot 'monster'. Ze wordt meteen gevangen genomen en opgesloten in een kamp, waar nog meer 'monsters' gevangen zitten. Susan leert hier Dr. Cockroach kennen, een briljant wetenschapper wiens laatste experiment dermate mislukte dat hij veranderde in een insect. Verder ontmoet ze The Missing Link, een half-aap/half-vis en de slijmerige B.O.B. (stem van Seth Rogen). Tot slot zit ook Insectosauris opgesloten in de gevangenis. Het lijkt of Susan haar dagen zal moeten slijten op deze geheime locatie. Tot de hulp van de 'Monsters' wordt ingeroepen...

De planeet aarde wordt aangevallen door buitenaardse robots, The Aliens, en de enige die deze zouden kunnen verslaan zijn The Monsters. Susan vertrekt met haar nieuwe vrienden naar de aarde om de strijd aan te gaan. Maar niet voordat zij bij haar ouders langs is geweest. Deze lijken nauwelijks te schrikken van haar enorme verschijning, maar de buurt des te meer. Wat volgt is een gevecht op leven en dood. Zal Susan, samen met haar mede-monsters, er in slagen de Aliens te verslaan? En hoe zal haar leven er verder uitzien, nu ze veranderd is in Ginormica? Is er wel plaats voor haar op déze aarde?

Stemmen
Het plaatsen van de juiste stem bij een karakter in een animatiefilm maakt het verschil tussen geloofwaardig en niet geloofwaardig. Het kan een verhaal helemaal ontwrichten wanneer er een verkeerd 'geluid' hoorbaar is bij een personage. Gelukkig slaagt Dreamworks er over het algemeen in dit te vermijden, en zo ook in Monsters vs Aliens. De stemmen zijn erg goed gekozen, vooral Reese Witherspoon (Susan) en Seth Rogan (B.O.B.) passen perfect bij hun personage. Het lijkt zelfs wel of Susan ontworpen is met het beeld van Witherspoon in het hoofd, de gelijkenissen zijn verbluffend.

Animatietechnisch hebben we te maken met een heel mooi en scherp getekende film. Vooral de grote ogen van Susan (Ginormica) lijken wel te spreken. De eenogige B.O.B. maakt dat je als kijker echt even scheel gaat kijken, tranen in de ogen. Dat met animatie tegenwoordig veel mogelijk is, hebben we al in veel andere films gezien. Monsters vs Aliens doet hier ook een duit in het zakje. De actie in het verhaal maakt dat er heus animatie-stuntwerk te zien is. Het ineenstorten van de brug van San Fransisco is een knap staaltje ontwerptechniek. Wanneer we het verhaal bekijken, kunnen we stellen dat de doelgroep vooral kinderen is. Er zitten wel enkele 'knipogen' in de film die voor volwassenen leuk zijn, maar ze zijn niet door het hele verhaal te vinden. Zo is er een link met de jaren tachtig door het gebruik van de tune van Eddiie Murphy's Beverly Hills Cop I, heerlijke synthesizerdeun. Ook een korte knipoog naar Al Gore's 'An inconvenient truth' is met name voor volwassenen bedoeld, kinderen zullen deze kwinkslagen niet opmerken. Maar verder dan deze paar puntjes komt het volwassenniveau niet. Daarmee is niet gezegd dat je als papa, mama, oom, tante, opa of oma geen leuke tijd zult hebben, want Monsters vs Aliens blijft gewoon leuk om naar te kijken, voor jong en oud. Dreamworks heeft weer goed werk geleverd, in de lijn van Shrek en Madagascar. Animatie leeft!! Zeker wanneer de beleving in 3D kan worden ervaren.

Label: Dreamworks Releasedatum: 1 april 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: