Film: The Reader

Laura (Oplaatbatterij)
Met The Reader sleepte Kate Winslet eindelijk haar felbegeerde Oscar-beeldje in de wacht. De vertolking van haar personage Hanna Schmitz was zo goed dat ze de prijs voor Beste Actrice, na vijf keer eerder genomineerd te zijn, in ontvangst mocht nemen. Deze rol is dan ook zeker één van de sterkste uit haar carrière.

De film opent met Hanna Schmitz als jonge vrouw in het Berlijn van de jaren ’50 die op een dag de 15-jarige zieke Michael Berg helpt om thuis te komen. Maanden later zoekt deze jongen haar weer op om haar te bedanken. Er ontstaat een gepassioneerde, maar geheime relatie tussen de twee. De ontmoetingen zijn eigenlijk altijd hetzelfde: Michael leest Hanna voor (zowel zware kost als Homerus’ Odyssee, maar ook Kuifje), waarna ze het bed met elkaar delen. Hanna is erg belangrijk voor Michael (hij verwaarloost alle andere dingen in zijn leven) en de schrik is dan ook groot als ze op een dag zomaar verdwenen is. Jaren gaan voorbij en Michael gaat rechten studeren. Hij bezoekt met zijn klas een Nazi-tribunaal, waar hij erachter komt dat Hanna terechtstaat voor een groot misdrijf.

Dit is nogal zware kost en de toon van de film is dan ook erg serieus. The Reader is geen oorlogsfilm, het is de liefde tussen Hanna en Michael die centraal staat. Toch is juist het tweede deel van de film, als Hanna terechtstaat voor de misdaden die ze in de oorlog begaan zou hebben, beter dan het eerste deel, waarin de relatie tussen Hanna en Michael opgebouwd wordt. Het acteerwerk is beter, de sfeer is beklemmender en spannender om naar te kijken dan de opbloeiende liefde tussen de twee.

Zoals gezegd heeft Kate Winslet haar Oscar voor Beste Actrice dik verdiend. Maar ook de andere acteurs zijn erg indrukwekkend. David Kross, die de rol van (de jonge) Michael op zich neemt, houdt zich erg goed staande naast Kate Winslet. Hij moet zich, letterlijk en figuurlijk, helemaal blootgeven en hij doet dit erg goed. Ook Ralph Fiennes als de volwassen Michael en Bruno Ganz als Michael's docent spelen erg goed.

Hoewel The Reader ietwat traag op gang komt, is vooral de tweede helft van de film indrukwekkend. De film laat een tragisch liefdesverhaal zien en behandelt tegelijkertijd zware onderwerpen. Een vraag die The Reader bijvoorbeeld stelt is in hoeverre je begrip moet hebben voor oorlogsmisdaden. Beide producenten (Sydney Pollack en Anthony Minghella) stierven tijdens het productieproces. Ze waren met The Reader beiden postuum genomineerd voor een Oscar. Hoewel zij niet hebben gewonnen, mogen ze trots zijn op het eindresultaat.

Label: Benelux Film Distributors Releasedatum: 2 april 2009
Kijkwijzer:
Waardering film: