CD: The Accelerators - The Accelerators

Joost Melis (Pink_Floyd)
Een bandnaam als de Accelerators moet je wel waar kunnen maken natuurlijk. Met een in-store tour ter promotie van hun titelloos debuut ragden de Rotterdams punkband er in een korte werkdag maar liefst zes optredens in verschillende winkels doorheen. Op zich niet heel bijzonder, maar wel als je meetelt dat de band Dordrecht, Delft, Leiden, Tilburg, Eindhoven en Veldhoven aan deed.

Snelheid hebben ze dus wel, en ook muzikaal zijn het behoorlijke snelheidsduivels. De plaat die nu in de schappen ligt, klokt namelijk in op een half uurtje en telt twaalf tracks. Geheel in punkstijl dus. Tijd is geld enzo. Tekstueel past de opener 'Ready Set Go' goed in deze sfeer. "There's no time for the left behind. On your marks, ready set go...Time is now, it's time to hit. Standby units, ready set go" schreeuwt frontman Ox Accelerator door zijn mic heen. Als back-up een salvo van snel afgevuurde punkriffs en ondersteunend beukwerk op de drums.

Ondanks dit tekstuele niemandalletje schotelt het kwartet je geen standaard en simpele punkverzen voor. Van neo-marxisme ('We Don't Know What To Say'), via bipolariteit ('Go Get Your Brain Checked'), naar hoogverraad ('All Eyes On The Fire'). Niet louter lichte en repetitieve inhoud dat de klok slaat dus. Maar gelukkig komen drank, vrouwen en vele, vele sigaretten ook veelvuldig voor in de teksten van punkband uit 010. De heetste meid van 010 plus 30.000 sigaretten worden er in één minuut doorheen gejast. Wederom voorzien van stevige gitaarriffs en uptempo ritmesecties.

Opvallend is wel dat het merendeel van de tracks uiterst energiek, aanstekelijk en boeiend blijft. À la Rancid en The Ramones accelereren de heren op dit debuut op de weg naar succes. Want na zes jaartjes EP's uitbrengen zijn ze nu een volwassen band met een heus album. Geen nieuw innovatief meesterwerk, maar wel een album dat genoeg ballen heeft om stevig overeind te blijven staan.

Label: Stardumb Datum: Maart 2009 Waardering: