DVD: The Midnight Meat Train

Tim
Vinnie Jones kennen de meesten allang niet meer als de begenadigd voetballer van weleer. Tegenwoordig wordt de oud Wales international herkend als filmster. En wat voor één! De man die begon als 'Big Chris' in 'Lock, Stock and Two Smoking Barrels, heeft zich door de jaren heen gepositioneerd als 'the ultimate bad guy' van Hollywood. Hij is zo lekker angstaanjagend en daarom ideaal als slasher. En dat is nu precies zijn rol in The Midnight Meat Train. En hij doet het prima!

Next stop: DEATH
De in 1999 gestopte middenvelder ging dus aan de slag als acteur en doet dat toch niet onverdienstelijk, al is hij niet 's werelds grootste acteur. In The Midnight Meat Train draait het om de veelbelovende New Yorkse fotograaf Leon Kaufman. Hem wordt gevraagd voor een kunstgalerie om de 'donkere' kant van de stad in beeld te brengen. Hij ontwikkelt een haast obsessieve aandacht voor deze duistere wereld en duikt 's nachts de straten van New York in om deze kant van de stad te vereeuwigen. Al snel komt hij op het spoor van seriemoordenaar Mahogany (Jones), de zogenaamde 'subway butcher', die late reizigers een reisje naar de eeuwige jachtvelden bezorgt.

Een beest!
Die 'subway butcher' is een beest dat de reizigers stalkt en uiteindelijk gruwelijk afmaakt. De reizigers die in de laatste metro naar huis denken te stappen, worden door hem in de gaten gehouden en uiteindelijk door middel van een vleeshamer om het leven gebracht. Een lullige dood die je niemand toewenst. Maar Mahogany lijkt er zijn genoegdoening in te vinden. Leon Kaufman raakt geobsedeerd door deze man. Op zijn zoektocht naar de duistere kanten van de stad komt hij Mahogany tegen in... een slagerij! Hij achtervolgt hem om er achter te komen wat deze man allemaal uitspookt in het holst van de nacht. Hij raakt steeds dieper verwikkeld in de opdracht die hij van de kunstgalerie heeft meegekregen. Zo ver zelfs dat hij zelf slachtoffer dreigt te worden.

The Midnight Meat Train zorgt voor een lekker avondje horror. Je moet 'm niet tijdens of vlak na het eten kijken, want voor mensen met een zwakke maag kan het wel eens lastig worden. Echt bang voor de metro zul je er niet van worden, maar die enge man die daar alleen tegenover je zit kan je net wat banger maken dan voor je deze film hebt gekeken. Het einde valt wat tegen. Zonder iets uit de doeken te doen, kan ik je verzekeren dat je zelf de film anders had laten aflopen. Jammer, want het begon zo leuk.

In een film waarin ook Brooke Shields een rol vertolkt, mag overigens geen naam hebben verder, speelt Vinnie Jones absoluut niet de rol van zijn leven, maar zorgt hij er wel voor dat het een echte 'wtf!-film' is. Meerdere momenten tijdens de film zorgen ervoor dat je dat denkt...wtf! En dat is nu precies wat Vinnie Jones moet doen in een film. Hij zal je niet verbazen met een uitgebreide monoloog of poëtische uitspatting, sterker nog: hij heeft maar één regel tekst in de hele film. Vinnie Jones doet wat Vinnie Jones moet doen: boos kijken en mensen pijn doen!

Extra's
Op het schijfje staan nog drie extra's die je kunt gaan kijken. De eerste: 'Anatomy of a murder' laat je zien hoe een horrorscène wordt geschoten. In deze extra (± 9 min) komen de personages uit de eerste moordscène aan het woord. Leuk om eens te zien hoe het een en ander in z'n werk gaat. In 'Clive Barker: The man behind the myth' kun je zo'n 15 minuten lachen om de manier waarop de auteur van het boek praat. De film is gebaseerd op het boek van Clive Barker, en in deze extra wordt verteld hoe hij over zijn boek denkt. Niet erg interessant. In de laatste extra 'Mahogany's tale' (±5 min) wordt verteld wat voor personage Mahogany is. Best leuk om Vinnie Jones eens te horen praten, aangezien hij in de film zelf niet bepaald een spraakwaterval is. Leuke extra's, maar niet heel erg veel toegevoegde waarde.

Label: Afilm Releasedatum: 22 februari 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: