CD: Kelly Clarkson - All I Ever Wanted

René (MrManiak)
Het heeft even geduurd, maar dan krijg je ook wat. Kelly Clarkson heeft na een tijd stilte haar vierde album in de winkels liggen. Na het zeer succesvolle eerste album lijkt er een dalende lijn te zijn ontstaan. Is het vierde album All I Ever Needed een onderbreking van de lijn?

We gaan anderhalf jaar terug. De Amerikaanse artieste Kelly Clarkson brengt in juni haar derde album My December uit. Van de veertien nummers die op de plaat staan, is alleen de openingstrack Never Again in de top 40 gekomen, met als hoogste notering plaats nummer 23. Eventjes is het Alarmschijf geweest op Radio 538, maar al snel verdween zowel het nummer als de cd uit het geheugen van de mensen. Door redelijk kritische recensies, maar voornamelijk door een slecht management (te weinig promotie en promotie op verkeerde momenten) pakte het allemaal net wat te slecht uit.
Het is 2009. Begin januari kondigt Clarkson aan dat haar vierde album All I Ever Wanted gaat heten. Precies een week later kwam de eerste single met de naam My Life Would Suck Without You als download vrijgegeven. De eerste kritieken zijn al lovend over het nummer en er wordt al halsreikend naar de plaat uitgekeken. De single schiet per week hoger in de Nederlandse top 40 en op moment van tikken staat de single op nummer acht.

Na de introsong My Life Would Suck Without You is het duidelijk dat Kelly er zin in heeft. Ook het tweede nummer I Do Not Hook Up is heerlijk uptempo nummer met in de chorus goede, stevige uithalen van Clarkson. Samen met een lekkere drumlijn en gitaarriffs is de hele plaat, die begint met de vraag aan haar lieverd of de drankfles nou eens neergezet kan worden, is het erg fijn om naar te luisteren.
Het album kent zeer uiteenlopende nummers. Zo kun je genieten van de rustige ballad 'Cry', die lyriek flink emotioneel beladen is. De zachte Clarkson-vibe sleept je door het nummer heen. Let ook op de sterke uithaal aan het einde van de bridge; met de hele context rondom het nummer heen geeft het je een waar kippenvelmomentje. Een andere uiteenlopende plaat is de bijna punk-achtige plaat Whyyouwannabringmedown. Snelle zang, goed afgewisseld met harde drums en een ruige gitaar (plus goede solo!) lijkt het net alsof je naar een andere artieste zit te luisteren.
Natuurlijk is het ook leuk om te luisteren naar de titeltrack. Bij All I Ever Wanted denk je snel aan de tekst in het nummer Enjoy The Silence van Depeche Mode (kan aan mij liggen), maar het nummer is natuurlijk totaal anders. Een rustige doch uptempo baslijn speelt van begin tot eind in goede samenwerking met een goed in het gehoor liggende gitaar en een zuivere Kelly.

Het vierde album klinkt zeer goed. Er staan, naast het al uitgebrachte My Life Would Suck Without You vele hitpotenties op de plaat. Zo is hekkensluiter If No One Will Listen ook zeer sterk. Zoals bij een eerder genoemd nummer Cry is ook dit nummer een ballad, maar nog zachter en meeslepender.

Het nieuwe Clarkson-album ligt op 20 maart in de winkels.

Tracklist:
1) My Life Would Suck Without You