Boek: Movie Icons - De Niro / Depp

Chantal (rocha01)
Je hebt beginnende acteurs, je hebt gearriveerde acteurs en je hebt iconen. Tot deze laatste categorie kunnen de heren De Niro en Depp zeker gerekend worden. Hun lijst met films en rollen is lang, indrukwekkend en baart opzien. Tijd om eens een document op te stellen waarbij de heren wat meer ruimte krijgen om zichzelf te laten zien.

Movie Icons Robert de Niro & Johnny Depp zijn twee visuele biografieën. De boekjes zijn vrij compact, maar geven wel een uitgebreid en behoorlijk compleet overzicht van wat beide heren in hun acteursbestaan hebben bereikt. Met 190 bladzijden zijn het geen dikke encyclopedieën, maar handige naslagwerkjes. Vooral voor fans van de acteurs zullen de boeken van Taschen een mooi verzamelobject zijn.

Een jonge De Niro

Meer iconen
Naast deze twee iconen, brengt de uitgever nog een aantal andere boekjes uit, zoals bijvoorbeeld Liz Taylor, Mae West, maar ook Bob Marley en Bob Dylan hebben hun eigen biografie gekregen. Deze laatste twee zullen op een later tijdstip nog door FOK! worden besproken. Zoals gezegd zijn deze uitgaven vooral als naslagwerken en foto-albums opgezet. Tekst is er in de boeken amper te vinden. Vooraan staat kort een tekstuele biografie, welke in de talen Engels, Duits of Frans geschreven zijn. Helaas staat er geen Nederlandse vertaling in. De bijschriften bij de foto's zijn in het Engels, wat voor de meesten geen probleem zal opleveren. De foto's die in beide boeken opgenomen zijn, zijn erg mooi van kwaliteit en laten zeer goed zien wat de heren in hun carrière hebben bereikt. Bij elke foto zul je meteen de betreffende film voor ogen hebben, mits je natuurlijk al een beetje bekend bent met de acteurs, anders zullen het gewoon losse foto's zijn, zonder achtergrondverhaal.

Depp zoals velen hem kennen

Dit is dan ook meteen het kritiekpunt; de boekjes zijn vooral interessant voor fans van de acteurs. Verzamelaars van materiaal van De Niro en Depp zullen ze zeker aanschaffen. De boekjes zijn te prijzen om hun compactheid, zonder onvolledig te worden. Door de lage prijs van 6,95 euro is dit goed te doen om ze te kopen. Voor de niet-fans zijn ze echter niet echt interessant. Er zullen er ongetwijfeld mooiere biografieën te koop zijn. De kracht van deze zit vooral in de foto's met korte bijschriften, die spreken erg aan. Kortom; geen topbiografieën, maar zeker ook geen rotzooi, mooie middenmoter is het stempel dat we hier op drukken.

Uitgever: Librero / Taschen ISBN: 978 3 8365 0849 0 / 978 3 8365 0847 6
Pagina's: 190 Waardering: