Boek: Marieke Henselmans - Crisis-checklist

Geld is in menig relatie onderwerp van discussie, de één is te zuinig tot ergernis van de partner, terwijl de ander een gat van hier tot Tokyo in de hand heeft. Deze ruzies zijn niet vreemd, mannen en vrouwen beleven geld (en het hebben en uitgeven ervan) op een andere manier. Waar mannen vooral status zien en merken kopen, zijn vrouwen uit op uiterlijk, veel geld gaat in kleding zitten. Vrouwen zijn ook meester in impulsaankopen. Om op één lijn te komen wat betreft geld zal er binnen een relatie openheid moeten zijn en gesproken moeten worden over de financiële situatie.
Voor de 'gewone' mens
Al deze onderwerpen behandelt Henselmans in haar boek. Het is geen oplossing voor de kredietcrisis in het algemeen, maar kan wel dienen als handleiding om je persoonlijke kredietcrisis het hoofd te bieden. Een praktisch, klein boekje, geschreven op het niveau van de gemiddelde consument (dus geen dure beleggingsadviseurs die je geld afhandig willen maken met allerlei topbeleggingen). Het is vooral geschreven om de doorsnee Nederlander bij te staan en ervoor te zorgen dat de financiën niet meer zo'n zware dobber trekken op het dagelijks leven. Marieke Henselmans weet de consument op dat niveau goed te bereiken.

Het kan kloppen dat je roept 'Ik ken die vrouw ergens van...'. Marieke Henselmans is een veel geziene gast op televisie. Denk aan een programma als Geen cent te makken en ook bij omroep Max komt ze geregeld langs om te praten over consumenten en geld. Zij wordt gezien als een deskundige op het gebied van 'consuminderen'. Tips en adviezen over hoe om te gaan met je te besteden budget zijn vooral haar manier van mensen bewustwording bij brengen. Naast televisieoptredens schrijft ze ook columns in het AD, uiteraard over besparen. Volgens eigen zeggen is de Crisis-Checklist vooral bedoeld voor 'verwende veelverdieners, geschrokken werkelozen, levensgenieters en besparingshaters die niet als een bank willen omvallen'.
Haar timing is perfect, iedereen is op zoek naar tips en adviezen om te zorgen dat ze de kredietcrisis overleven. Henselmans wil de lezers van haar boek het volgende meegeven: "Zie het als een uitdaging, zodat we uiteindelijk tegen onze (klein)kinderen kunnen zeggen: 'wij hebben de crisis van 2008-2009 overleefd!'". Een betere boodschap in het proces van financiële bewustwording kun je niet hebben.
Voor meer tips kun je altijd terecht op de websitevan Marieke Henselmans.
Uitgever: Carrera ISBN: 978 90 4880 185 5 Pagina's: 143
Waardering:




