Boek: Raymond Tallis - Van oor tot oor

Maartje (loveislikeakiss)
Heb je je ooit afgevraagd waarom je lichaam dingen doet en zich uitspreekt, zoals wanneer je onhandig een glas water omslaat over de directeur heen, terwijl je een presentatie staat te geven voor een volle zaal. Geheid dat je een rode kleur van schaamte voelt opkomen. Waarom is dat? Waarom huilen we? Waarom ademen we? Waarom denken we eigenlijk na? Voor dit soort vraagstukken probeert Van oor tot oor duidelijkheid te geven. Duidelijkheid, geen antwoorden, die heb alleen zelf.

Raymond Tallis had zelf nog een enorme kluif aan dit boek. Het intro geeft al duidelijk aan dat het toch lastig is om diepgang te geven in bepaalde onderwerpen. Het oorspronkelijke idee was om dit biologisch/filosofische boek over het gehele lichaam te laten behandelen. Uiteindelijk hebben ze het beperkt naar hetgeen wat mogelijk het belangrijkste is van ons lichaam: ons hoofd. Het hoofd geeft ons eigendomsgevoel. Zestien hoofdstukken met een biologische insteek en vijf met een filosofische. Het één vult het ander aan en dit is ook wel nodig om de stof wat minder zwaar te maken.

Al met al word je niet overladen met termen in dit boek, maar enige biologische achtergrond is wel zo handig om het beter te begrijpen. Het zet aan tot denken, maar dat maakt het gelijk een zwaar boek. Als je het goed wil doen dan ben je met iedere pagina zo’n tien minuten bezig. Voornamelijk omdat er veel vragen worden gesteld. Inzicht en ingevingen krijg je pas als je deze vragen ook echt beantwoordt. Probeer bijvoorbeeld maar eens je eigen gezicht te beschrijven, daar kun je gerust een A-4tje over volschrijven. Door deze druk is het niet voor de gewone alledaagse lezer. Het is daardoor meer een leerboek dan een leesboek. Een boek vol inzichten voor de zoekende filosoof

Ik ben hier maar heel even
Tot ik uiteenval. Kom!
Geef mij je hand en zeg mij: