DVD: Barry Hay & Metropole Big Band - Live In Paradiso

René (MrManiak)
De zaal van Paradiso is vol met publiek. Zowel het halfronde balkon als de vloer zijn afgeladen met mensen die naar een optreden van een meester in het vak gaan kijken. Samen met zijn vrienden van de Metropole Big Band wordt er een scala van oude nummers gespeeld. Een presentator loopt het podium op. "Dames en heren: mister Barry Hay!"

Yippee-ki-Hay!
De volledige titel van het optreden is Barry Hay & Metropole Big Band - the Big Band Theory (Live in Paradiso). 25 mensen van de Metropole Big Band staan Barry bij in de warme zaal van de Paradiso. Lichtfilters zijn allen rood en oranje, wat voor een extra warm sfeertje zorgt. Enkele grote muzikanten zoals Ton van Bergeijk en saxofonist Mark Scholten zitten al helemaal klaar om 16 oude klassiekers te spelen, onder leiding van Jules Buckley en gearrangeerd door Patrick Williams. Barry Hay, gekleed in een chique zwarte broek met bijpassend jasje en paars overhemd, de zaal in en neemt plaats achter de microfoon. Na de introductie klinken al meteen de eerste tonen van het bekende nummer 'Let's Spend The Night Together'. Je hoort dat Hay zeker nog even op gang moet komen, want niet iedere noot klinkt even goed. Pas na de eerste twee nummers zit de stem zo goed als opgewarmd en Hay is klaar om los(ser) te gaan. Dat is zeker te merken in het latere nummer 'Old Town'. Een heerlijke Hay-sound met zelfs een zeer goede piccolo-trompetsolo van Jan Hollander. Zo zijn vele solo's die in de originele nummers met een gitaar zijn gedaan, vervangen voor een solo op een saxofoon of een piano. Natuurlijk mogen gitaarsolo's ook niet missen en is bijvoorbeeld in het nummer 'the Power Of Love' een zeer strakke solo, gespeeld door niemand minder dan Lex Bolderdijk. De stem van Barry doet je ook meteen de kracht voelen die velen toeschouwers die avond ook hebben meegemaakt.

Oude tijden herleven
Het optreden beslaat, met de extra nummers bij de extra's meegerekend, ongeveer 100 minuten. Ieder nummer van het optreden is terug te leiden naar de vroegere jaren. Denk hierbij aan tracks van de Rolling Stones, Joe Cocker, Huey Lewis & The News en (hoe kan het ook anders) The Golden Earring. De aankondiging van een nummer van Hay zelf wordt vrolijk door hemzelf gedaan. "Haha...Dit moet je horen." De drum komt in en het publiek schreeuwt het uit. 'Radar Love' beukt door Paradiso en het publiek klapt opgetogen mee. De zang van Barry klinkt en vele mensen zingen met hem mee. Vooral het kenmerkende "Radar Love!" laat Barry door het publiek zingen, waardoor er ook nog enige interactie met het publiek is. Melig gebaart hij dat hij de zangkunst van de mensen een 6- geeft en je hoort en ziet mensen lachen. Een ware verrassing was het nummer 'Firewater'. Dit nummer komt van een solo-album van Barry Hay uit 1987 The Victory of Bad Taste. Een ander zeer goed gespeeld en gezongen nummer is 'Summer In The City'. Vol overgave zingt de hevig transpirerende Hay met een harmonicaspelende Ton van Bergeijk het bekende nummer van Joe Cocker.

Hay, meer!
Mocht je nog niet genoeg krijgen van Barry Hay en de Metropole Big Band, dan kun je in de extra's kijken hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Hier krijg je een kijkje in de opnamestudio, de werkmethode van composer Patrick Williams en oefensessies met Hay en de band.

Wil je Hay in het echt bewonderen met de rest van de Golden Earring? Een theatertour van de rockers gaat op dit moment door het land.

Tracklist:

Introduction