Boek: Berthold Gunster - Huh?! De techniek van het omdenken

Chantal (rocha01)
Het zijn crisistijden en dat zijn juist de periodes waarin we als mens op zoek zijn naar houvast, naar positiviteit tussen al het negativisme. Het is dan ook een goede tijd voor boeken met een positieve insteek, zo moet ook Berthold Gunster gedacht hebben. Onlangs kwam zijn nieuwste boek uit: Huh?! De techniek van het omdenken. De timing had niet beter gekund, we hebben allemaal wel behoefte aan een rooskleurigere kijk op het leven, maar weten niet goed hoe we dit moeten bereiken. Gunster helpt je daarbij.

Van pessimist naar optimist, maar nog wel realist
Overal waar je over Gunsters' boek leest, komt de uitspraak van Winston Chruchill bovendrijven: Een pessimist ziet een probleem in elke kans. Een optimist ziet een kans in elk probleem. Het is zo'n beetje de lijfspreuk van Berthold Gunster geworden en de basis voor zijn filosofie, waarop Huh? is gebaseerd.

In een vijftiental strategieën legt Gunster uit hoe je je huidige negatieve denkpatroon kunt doorbreken, en vooral kunt ombuigen naar een meer positieve insteek. Ondanks de filosofische inslag is het boek alles behalve saai. Dit komt niet alleen door de schrijfstijl, die snel, pakkend en humoristisch is, maar ook door de goede fotografie die erin opgenomen is. Stijn Boemaars tekende voor de opdracht en voorzag het boek van heel mooie macrofoto's.

Huh? is erg overzichtelijk opgebouwd en laat zich gemakkelijk lezen. De hoofdstukken zijn niet al te lang (volgens de auteur laat elk hoofdstuk zich in tien minuten lezen!) waardoor je er elke dag wel een aantal kunt doorwerken. Het is echter geen boek dat je slechts één keer leest, je zult het meerdere malen tot je nemen om de methode van Gunster onder de knie te krijgen en je eigen te maken. Veranderen doe je niet in één dag en ook niet na één leesbeurt. Dat is een proces. Gunsters' advies is dan ook 'leg het boek op je nachtkastje...' mijn advies gaat verder: 'laat het daar niet verstoffen, maar sla het regelmatig open en lees erin...'.

Berthold Gunster
Berthold Gunster is een meester in het omtoveren van situaties. Hij weet als geen ander hoe je van een probleem een mogelijkheid kunt maken. Dit is de essentie van zijn gedachtegoed, zo zegt hij zelf. Hij weet hoe hij mensen uit vaste patronen kan laten losbreken. De houding van 'ja-maar' kan door zijn methoden omgebogen worden naar een 'ja-en'-houding. In deze crisistijd is dat een zeer welkome levensvisie. Tegenwoordig is het ook niet meer zo 'not-done' om op deze manier gecoacht te worden in het leven. Met dit boek kun je een groot gedeelte zelf doen. Gunster reikt je slechts de tools aan om je leven om te gooien.

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 978 90 2299 404 7 Pagina's: 267