Boek: B. Smalhout - Portretten uit een bewogen tijd

Chantal (rocha01)
Bij het horen van de naam Prof. B. Smalhout denken velen toch vooral aan het 'enfant terrible' dat deze man in het verleden vaak was. De kritische noot die hij vaak liet horen, werd niet door iedereen gewaardeerd. Dat Smalhout daarnaast nog andere bezigheden had, is wat naar de achtergrond verdreven. Toch is er onlangs een boek van zijn hand verschenen: Portretten uit een bewogen tijd. De kritische columnist laat zien meer in zijn mars te hebben en ook mooie verhalen te kunnen schrijven.

Bekend Nederland en verder...
In het boek van Smalhout laat de professor duidelijk doorklinken geïnteresseerd te zijn in de mens in zijn algemeenheid. De portretten die Smalhout optekent zijn allemaal uniek. Hij heeft niet alleen gekozen voor bekende namen zoals Pim Fortuyn, Prinses Juliana, Prins Bernard en Majoor Bosshardt. Ook de 'gewone' man/vrouw komt aan bod in zijn boek. Zo is er het verhaal van Jack Boer en zijn liefhebbende echtgenoot 'Onna'. Een prachtig verhaal over liefde. Het portret van Gerrit en Titia van der Beek uit Terschelling laat eens te meer zien dat misschien juist wel de 'gewone', niet bekende persoon interessanter is dan de bekende. Een inkijk in het leven van dit soort mensen is emotioneel, voelt dichtbij aan en straalt warmte uit.

Andere kijk op Smalhout
Na het lezen van dit boek zal je visie op 'Professor Bob' zeker veranderd zijn. Hij is niet langer meer alléén maar de schoppende en schreeuwende criticus. Zijn oprechte interesse in de mens is overal in de portretten te herkennen en maken het lezen erg prettig. Dankzij hem leer je mensen kennen die je anders nooit zou hebben ontmoet. De verhalen bieden herkenning, opmerkelijke onthullingen en bovenal genot. Een leuk boek om te lezen, mede ook door de mooie foto's die bij elk portret zijn geplaatst. Ze maken de verhalen levendiger en de personen in de portretten komen op die manier 'tot leven'.

Uitgever: House of Knowledge ISBN: 978 90 8510 625 8 Pagina's: 180