Boek: Kathryn Fox - Tot op het Bot

Maartje (loveislikeakiss)
'Voor de lezer van Patricia Cornwell en Kathy Reichs.' Zo prijst dit boek zichzelf, en gelijk hebben ze. Tot op het bot is een heerlijke thriller die makkelijk wegleest. Kathryn Fox heeft een boek geschreven dat een mooie start is voor een C.S.I. of Bones liefhebber. Niet voor de echte boeken liefhebber, want bepaalde diepgang ontbreekt nog.

Kate Farrer is een overlever. Na een aantal maanden verlof om alles op een rijtje te krijgen gaat ze weer terug naar haar baantje bij moordzaken. Ze heeft een nieuwe partner om mee te werken en gaat gelijk aan de slag. De eerste werkweek is druk met een moord en meerdere vermiste personen. Het verhaal neemt je mee in een wereld met corruptie, pooierjongens, drugs, gehandicapten en natuurlijk de nodige dosis forensisch onderzoek en plotwerk. Het verhaal begint al vrij snel met twee zaken, Kate wil zich op de eerste storten maar wordt al vrij snel op een andere gegooid. Een rijke invloedrijke familie heeft problemen met hun volwassen dochter die niets meer van zich laat horen na een ruzie. Hier zit ze niet op te wachten maar zodra Kate zich meer in de zaak verdiept, komt ze achter gruwelijke geheimen. Naast de druk van haar werk moet ze ook nog wennen aan haar nieuwe partner, iets wat een belangrijke zaak van vertrouwen blijkt te zijn.

Op zich leest het boek lekker weg maar de manier waarop alles samenloopt is enigszins een makkelijke uitweg. Het is gewoon net iets te mooi. Kathryn Fox probeert er in een ziekenhuisscène nog spanning in terug te brengen maar het lijkt een vergeven poging. De handige schrijfstijl van Kathryn is wel zodanig dat ieder kort hoofdstuk van het boek zo vertaald kan worden naar een filmscène. Daarnaast maakt ze ook handig gebruik van de materialen die we van het forensisch onderzoek kennen via de televisie series. Het boek is daardoor vrij vlak en gaat niet in op de details die een omgeving kenmerkt. Een ander jammer detail uit het boek is de diepgang die getracht wordt in te brengen op het hoofdpersoon. Het geen waar je bij een thriller toch wil weten is het verhaal achter de moord en niet een paar vage flashbacks van een relatief onbekend hoofdpersoon.

Leuk om een keer te lezen maar als je van echte thrillers houdt met onoplosbare zaken dan is dit niet het juiste boek. Leuk voor seriekijkers als aanvulling op hun vergaarde televisie kennis over forensisch onderzoek, maar niet voor de lezer die op zoek is naar kippenvel.

Uitgever: De Kern ISBN: 9789032511449 Pagina's: 303