TV: The Big Bang Theory

Peter Breuls

In tegenstelling tot Nederlandse comedy's, waar het vooral belangrijk lijkt te zijn dat een aflevering een klein half uurtje gezelligheid oplevert met een glimlach hier en daar, hebben Amerikaanse sitcoms de regel dat-ie geslaagd is als je erom moet lachen. Echt lachen. Dat wordt heel letterlijk genomen: al tijdens het schrijven van de scenario's tellen schrijvers en producers het aantal grappen op de pagina, en indien de opname voor publiek plaatsvindt wordt kritisch gekeken naar de reactie van de toeschouwers: lachen ze wel hard genoeg?

Het is dan ook niet zo gek dat de meeste Amerikaanse sitcoms ook daadwerkelijk grappig zijn en tv-stations gerust hun hele prime-time avond met sitcoms vullen. The Big Bang Theory is zo'n sitcom die een prime-time plek heeft bij de omroep CBS, en de avond deelt met de in Nederland ook bekende series Two and a Half Men en How I Met Your Mother onder de vlag 'LOL mondays'.

Het uitgangspunt van de serie is heel simpel: we volgen een groep absolute geeks in hun werk- en thuissituatie en lachen hard om hoe los zij staan van de wat minder geeky buitenwereld. In The Big Bang Theory staan Leonard en Sheldon centraal, twee medewerkers van het California Institute of Technology, die dagelijks omgaan met hun collega's Raj en Howard. In het appartement naast Leonard en Sheldon woont de aantrekkelijke Penny, een aspirerende actrice die de rekeningen betaalt als serveerster en de geeks als enige vrienden lijkt te hebben.

Hoewel de serie een volwassen vriendengroep volgt is het hun blik op de wereld en hoe zij zich erin manifesteren wat The Big Bang Theory boven de standaard sitcom doet uitstijgen. De focus ligt hier met name op Sheldon (Jim Parsons), een jonge wetenschapper waarvan je je afvraagt hoe zo iemand zich redt in de wereld: hij is briljant, hij weet dat en benadrukt het regelmatig, maar mist alle eigenschappen die een normaal persoon menselijk maken: gevoel voor humor, het detecteren van sarcasme, besef van attent gedrag of wanneer hij zijn kop moet houden. Hij benadert elke situatie op een logisch-wetenschappelijke wijze en zal aan zijn vrienden duidelijk maken wanneer zij die logica breken of een gebruikte uitdrukking, indien letterlijk genomen, voor geen meter klopt.

Je zou denken dat zo iemand onuitstaanbaar is, maar zijn vrienden zijn ook echt zijn vrienden en zelf eigenlijk ook een beetje 'off'. Leonard (Johnny Galecki, Roseanne), hoewel een stuk socialer van karakter, is Sheldons beste vriend en net zo nerdy als Sheldon, maar wil dat niet teveel laten merken aan Penny (Kaley Cuoco, 8 Simple Rules, Charmed), op wie hij een oogje heeft. Howard (Simon Helberg, Studio 60 on the Sunset Strip, Dr. Horrible's Sing-Along-Blog), die "een kamer huurt in het huis van zijn moeder", is de enige van het viertal die geen Doctor-graad heeft. Hij denkt gods gift to women te zijn en gedraagt zich als zodanig tegenover elke vrouw die hij tegenkomt, met averechts effect. Raj (Kunal Nayyar), tenslotte, kan niet spreken als hij in de buurt van een vrouw is, wat ervoor zorgt dat hij eventuele opmerkingen bij een van zijn vrienden moet influisteren zodat zij het hardop kunnen uitspreken.

Het nerdy kwartet brengt hun tijd voornamelijk door op het werk of in Sheldon en Leonards appartement, waar Penny ze vaak vergezelt. Naast eindeloze referenties naar diverse wetenschappelijke termen, strips en science fiction drama vullen de scenes zich gerust met complete verhandelingen over de sterkte van Supermans huid, de wetenschappelijk gezien meest veilige afstand tussen twee auto's op de weg of de ideale route door een stad om bij een avondje bioscoop zo min mogelijk tijd en meters te verspillen. Natuurlijk is in de meeste gevallen Sheldon degene die het bij het rechte eind heeft, tot ergernis van de anderen.

De unieke invalshoek van waaruit we de wereld van Penny en de geeks waarnemen zorgt ervoor dat we aan de ene kant lachen om de overdreven nauwkeurige benadering van de dagelijkse wereld door de geeks en aan de andere kant om het contrast met Penny's droge, simpele kijk op de wereld. De wat meer nerdy kijker zal daarnaast de inside jokes over sci-fi series of superhelden kunnen waarderen, zich beseffende dat de karikaturale weergave niet eens zo ver van de werkelijkheid staat. Het contrast tussen Penny en voornamelijk Sheldon zorgt daarbij voor regelmatig hilarische dialogen, die de serie z'n meerwaarde geven. Tel daarbij Howards zelfonbewuste gedrag tegenover vrouwen, het selectief mutisme van Raj en Leonards onzekerheid, en je hebt wekelijks een half uurtje prima comedy.

Zender: Veronica Wanneer: maandag, na primetime Waardering: