Boek: De hel van Rwanda '94

Patrick (maduropa)
Het is 1994 als het vliegtuig van de president van Rwanda neerstort. Meteen na de aanslag volgen opruiende toespraken via de verschillende radiostations. De Hutu’s worden aangespoord om alle Tutsi's te vermoorden, een paniekgolf stroomt door het land. Jacques Delorme is één van de buitenlanders die in Rwanda woont. Zijn verloofde, Rosa, is een Tutsi. Zij en haar familie zijn op dat moment dus absoluut niet veilig. Samen proberen ze te vluchten, maar in alle consternatie raken ze elkaar kwijt. Jacques en Rosa weten te ontkomen, maar Mathilda en haar kinderen moeten terug naar het huis om aldaar te schuilen. Helaas blijken ze ook daar niet veilig voor de moordende bendes en zijn ze gedwongen verder te vluchten.

Het verhaal is gebaseerd op ooggetuige verslagen en is opgeschreven door Cecile Grenier. Samen met een bevriende scenarist, Ralph, werkte hij de gegevens uit tot een echt verhaal. In totaal was Grenier maar liefst zeven maanden bezig om allerlei gegevens op te zoeken, te controleren en op te schrijven. Aangezien hij het plan had om er een stripverhaal van te maken, moest men alleen nog op zoek naar een illustrator. Deze vonden ze in de persoon van Pat Masioni. Pat Masioni is geboren in Congo en heeft intussen meerdere stripverhalen en illustraties gemaakt. Mogelijk dat dit werk voor hem een doorbraak in Europa zal opleveren.

De strip is slechts het eerste deel, maar de waanzin van die 100 dagen wordt al heel snel duidelijk weergegeven. Grenier geeft aan dat het verhaal van Mathilda symbool staat voor het lijden van alle Tutsi's. Het tekenwerk van Masioni draagt in ieder geval goed bij aan dit besef. Het kleine formaat met hardcover maakt het verhaal echter niet zo goed toegankelijk. Mede de vele details en tekst zorgen ervoor dat je je erg hard moet concentreren om het hele verhaal in je op te nemen. Naast het verhaal staat er ook een flink stuk tekst met extra achtergrondinformatie over Rwanda, de verhouding tussen Hutu's en Tutsi's plus een analyse van de genocide. Het eerste deel verscheen in 2005 in Frankrijk, maar werd pas in 2008 vertaald in het Nederlands. Het tweede deel verscheen in 2008 in Frankrijk, wanneer we deze in een Nederlandse vertaling kunnen verwachten is nog niet bekend.

Uitgever: Uitgeverij Xtra ISBN: 9789077766712 Pagina's: 73