CD: John Frusciante - The Empyrean

Joost Melis (Pink_Floyd)
John Frusciante zal wellicht bekend in de oren klinken bij sommigen, maar het grote publiek heeft de gitaarkunstenaar nog steeds niet in zijn hart gesloten. Wel als gitarist van de Red Hot Chili Peppers, maar niet als solo-artiest. Frusciante geeft je met zijn tiende soloplaat The Empyrean weer een kans om dat wel te doen.

Frusciante is een man met een creatief brein als een vulkaan zo lijkt het soms. Kijk alleen al eens naar zijn productiviteit van halverwege 2004 tot aan begin 2005. Hij bracht in deze korte tijdspanne maar liefst zes albums uit! Solo is Frusciante een andere gedaante dan bij de Peppers en ondanks dat zijn geluid en productie-capaciteiten diep doorklinken in het groepsverband (en gelukkig maar), levert hij solo zo niet nog interessanter materiaal af. Conceptalbums met filosofische of dieper liggende insteek en een abundantie aan magistrale gitaaruitspattingen. De man is een redenaar met behulp van gitaarklanken.

Dit laatste steekt hij op het nieuwe conceptalbum (zowel tekstueel als muzikaal) ook niet onder stoelen of banken. Ingetogen en intens opent de plaat met 'Before The Beginning'. Meer dan negen minuten lang worden je haren op je armen klaargestoomd voor een kippenveltrip. De cover van Tim Buckley's 'Song To The Siren' vervolgt het pad door het esoterische muzikale landschap dat Frusciante voor de luisteraar neerlegt. In 'Unreachable' geeft hij wat meer gas en laat even het vlees om zijn tanden zien. Freaky gefröbel, bloedstollende gitaarbriljantjes en groovy riffs leiden de weg naar The Empyrean, het hoogste gedeelte van de hemel waar de bron van het licht zijn stralen uitwerpt. Naast deze muzikale reis loodst Frusciante je ook nog door de eenzame hersenkronkels van de "hoofdpersoon".

De succesvolle gitarist laat een sterk staaltje enigmatisch, experimenteel en toch aangrijpend en toegankelijk muzikaal vermogen horen. Hij kreeg hier onder andere hulp voor van bandlid Flea, Josh Klinghoffer en ex-Smith Johnny Marr. Hoe vaker het album in je speler belandt, des te sneller je de weg naar de hemel van Frusciante leert kennen, met al zijn schoonheid van dien. Prachtplaat!

Label: Record Collection Datum: Januari 2009 Waardering: