Boek: Clive Barker - Meneer W.E.G. Wezen

Phedre77
Clive Barker is zonder twijfel een auteur met een briljante en verdorven geest. De enorme veelzijdigheid waarmee hij in zijn vak staat is bewonderenswaardig. Zo zijn de illustraties in de Abarat-boeken van eigen hand en is hij zowel (script-)schrijver als regisseur van de film Hellraiser. Nadat in 2004 het tweede deel in de Abarat-reeks, een buitengewoon creatieve jeugdserie, verscheen, bleef het een tijdje stil rond Barker. Totdat in 2008 eindelijk het derde Abarat-boek verscheen, er een verhalenbundel op het punt staat te verschijnen en eind 2009 een vervolg op Galilee zal gaan verschijnen. Daarvoor verscheen als vreemd tussendoortje in die stille periode in 2007 dit boek, Meneer W.E.G. Wezen, waarvan de Engelse titel zo veel beter bekt: Mister B. Gone. Niet direct de gigantische hit waar Barker-fans op zaten te wachten.

Hel
Het boek is zowel in het Engels als in het Nederland prachtig vormgegeven. De Nederlandse editie is een hardcover met bewerkte bladzijden. De omschrijving van het verhaal intrigeert en maakt verwachtingen los. Hoofdpersoon Jakobok, bijnaam Meneer W.E.G. Wezen, is een demon. Hij ontsnapt uit de negenlaagse hel, omdat zijn vader hem dreigt kwaad te doen. Nog erger dan normaal. Jakobok vertelt dit verhaal vanuit de huidige vorm die hij heeft: dit boek. Hij ìs dit boek, dit verhaal is zijn gevangenis. Maar Jakobok heeft geluk, want dit exemplaar wordt namelijk opengeslagen…

Identiek
Jakobok zeurt en klaagt dat het zo rot is zo'n lange tijd in een boek te zitten. Hij smeekt de lezer slim te zijn en het boek in de fik te steken, voordat hij iets wreeds kan gaan doen. Jakobok richt zich direct tot de lezer. Dat trucje is natuurlijk al wel eens gedaan en is niet bijster interessant meer. In Barkers boek wordt het zelfs behoorlijk irritant, want dit geinige gegeven wordt in elk hoofdstuk minstens 1 keer herhaald. En vrijwel op dezelfde manier. De avonturen die de demon meemaakt na zijn ontsnapping uit de hel, blijken ook vrij eentonig te zijn. Jakobok komt mensen tegen, wiens eigenaardigheden worden beschreven, hij wordt belaagd, hij maakt de boel af. En dan op naar het volgende avontuur. Het is vooral die constante herhaling die dit boek de kop kosten.

Tere zieltjes
Barker is een geniale schrijver. Ook dit boek is goed geschreven, ook al is het verhaal minder goed. Het biedt weer een verontrustende blik in de diepste krochten van Barkers ziel. Het is luguber en tere zieltjes moeten het absoluut niet oppakken. Het is vanwege het stilstaande verhaal een vreemde eend in de bijt in Barkers bibliografie. Maar hoe kan iets in een dergelijk aparte carrière ooit vreemd zijn? Meneer W.E.G. Wezen is een boek dat in zijn repertoire hoort en past, maar het is absoluut één van de minderen. Toch: vol verwachting op naar de volgende.

Uitgever: Luitingh Fantasy ISBN: 978 90 245 2837 0 Pagina's: 252