E-book: Mark Erwin Vos - You Are Maffia, But I Like You

Chantal (rocha01)
De tijd van gedrukte boeken komt langzaam aan wat onder druk te staan. Toch is het echte succes van e-books nog altijd niet daar. FOK! krijgt zo nu en dan wel de beschikking over een e-book, in dit geval een digitale versie van You Are Maffia, But I Like You van schrijver Mark Erwin Vos. Het is even wennen om niet gewoon een 'boek' in handen te hebben, maar met een laptop op schoot te moeten lezen, maar we gaan er met een open mind in.

Onderwerp
Mark Erwin Vos komt tijdens een reis naar Venezuela op het idee om het land te gaan helpen met het bestrijden van dierenleed. In 1999 reist hij over Isla Margarita en komt daar oog in oog te staan met een schrijnende werkelijkheid: diverse overleden dieren liggen er langs de weg. Het raakt hem en hij besluit meteen dat hij hier iets aan wil veranderen. Het leidt tot de oprichting van de stichting Dierenhulp Venezuela. Dat dit echter niet vlotjes verloopt lijkt in een land als Venezuela niet verrassend. Corruptie viert er hoogtij, ook als je goed wil doen. Dit ervaart Vos aan den lijve.

Enkele van Vos' eigen woorden: ”Ik ben bezig goede dingen te doen en plotseling kwam ik ergens terecht waar ik niets mee te maken had. Een internationale bende zag ons, een goed doel, als een perfect middel om te smokkelen. Niet nieuw overigens, want via justitie hoorde ik dat goede doelen vaker het doelwit zijn van internationaal werkende criminelen.”

Inhoud oké, uitvoering niet
Het onderwerp van het verhaal is prima, het is een interessante waargebeurde situatie die Vos heeft uitgekozen. De uitvoering in de e-book-versie is echter zeer treurig. Het lijkt wel of we bij FOK! een 'proefversie' hebben ontvangen. De PDF-file staat vol type- en stijlfouten en het ziet er naar uit dat er nog geen corrector doorheen is gelopen. Als lezer probeer je er nog doorheen te kijken, maar het blijft je achtervolgen en de slechte schrijfstijl zorgt ervoor dat de inhoud van het verhaal naar de achtergrond verdwijnt. Je hebt op het laatst alleen nog oog voor de belabberde uitvoering.

Ongetwijfeld zal de gedrukte en gebonden versie gecorrigeerd zijn en dus beter overkomen, toch gaat het hier om de beoordeling van het e-book. Je kunt jezelf de moeite besparen om deze digitale versie te bemachtigen. Wil je het verhaal toch lezen, dan zou de gedrukte versie een veel betere optie zijn.

Uitgever: SDV producties ISBN: n.v.t. Pagina's: 89