Boek: Markus Heitz - Sanctum

Patrick (maduropa)
Het is 2004 als Eric von Kastell jacht maakt op het laatste Beest, een welp. In een eerder avontuur (Ritus) is een andere groep hem al voor geweest toen hij bijna de welp te pakken had. Maar naast een nieuwe groep machtige vijanden ontdekt hij ook een machtige bondgenoot. De Zusters van de Orde van het Bloed van Christus hebben de heilige taak tot zich genomen om alle Lycaonieten (gedaantewisselaars oftewel weerwolven) te genezen of te verlossen. Als beloning voor Eric's hulp zullen ze ook hem verlossen van zijn Beest. In 1767 had Jean Chastel nog niet dat geluk. Hij is op zoek naar de Comte, het Beest van de Gévaudan. Zijn zoektocht leidt hem naar Rome, waar hij zijn geliefde Gregoria tegenkomt. Gregoria, voormalig Abdis van Gévaudan, krijgt in Rome van een gemaskerde Kardinaal de vraag of zij een nieuwe Orde op wil richten. Met als heilige basis het 'Sanctum', zal haar orde, de Orde van de Zusters van het Bloed van Christus, het op zich nemen om te helpen de Jezuďeten tegen te houden en tegelijk de Beesten te genezen. In beide tijden ontwikkelt zich een meedogenloze strijd van het goed tegen het kwaad.

Markus Heitz is op 10 oktober 1971 in Homburg geboren. Tot in het jaar 2000 was hij bezig met een studie journalistiek. In 2002 verscheen zijn debuut Die Dunkle Zeit 1 – Schatten über Ulldart, hiervoor kreeg hij al snel de Deutschen Phantastik-Preis in de categorie Bestes Roman-Debüt National. In een korte tijd volgde nog vijf andere boeken over dezelfde serie. Een andere bekende serie van deze schrijver is De Dwergen, hiervan zijn intussen al vier delen verschenen. Naast deze series heeft de auteur ook nog de nodige andere boeken geschreven, sommige daarvan samen met andere schrijvers. Hij stort zich in ieder geval vol overgave op zijn werk, getuige de vele boeken die nu dus al zijn uitgebracht. Sanctum is het vervolg op Ritus, welke in 2008 verscheen.

Het interessante van dit verhaal is de dubbele opbouw. Het speelt zich zowel in het recente heden (2004) als het verleden (1767-1768) af. Mede door het verleden worden de vragen van Eric von Kastell in het heden voor de lezer beantwoordt. Spanning is hierdoor zeker aanwezig. Daarnaast krijg je door de wisselingen in tijd ook meer dan geregeld een spannende cliffhanger te verduren. 'Hoe zou het verder gaan denk', je, terwijl je het verleden weer induikt, of juist de toekomst. Op dat punt heeft de schrijver zeker de juiste keuze gemaakt. Een minpuntje lijkt dan de overdreven Fashion-sense die in het boek rondom de hoofdrolspeler Eric von Kastell wordt uitgeroepen. Het lijkt wel alsof de schrijver de film al voor zijn ogen zag. Maar voorkom ontgoocheling door een slechte verfilming en lees het boek.

Uitgever: Luitingh Fantasy ISBN: 978024528608 Pagina's: 493