CD: Dan Auerbach - Keep It Hid

Joost Melis (Pink_Floyd)
Mannen met baarden kwamen vorig jaar volop in de belangstelling in de muzikale wereld. Fleet Foxes en Bon Iver waren wel de meest gehulde van 2008, maar ook Dan Auerbach kwam niet onverdienstelijk uit de bus. "Wie?", zal je misschien zeggen. Dan Auerbach is de helft van het duo The Black Keys, dat steeds meer bekendheid aan het vergaren is, simpelweg omdat ze steengoede albums blijven afleveren. Dan Auerbach heeft tevens een baard om U tegen te zeggen, zou er dan toch een connectie zijn tussen goede muziek en gezichtsbeharing en brengt 2009 wederom volop mannen met baarden die folk, rock, roots, americana en country uitdragen?

Auerbach doet solo in elk geval zijn best, want in tegenstelling tot de vuige bluesrock die The Black Keys ten gehore brengen kan je Dan hier makkelijk op een schommelstoel zien zitten. Heen en weer bewegend op een veranda van een half vergaan houten huis in de zuidelijke staten van de VS, grassprietje tussen zijn tanden en tokkelend op zijn gitaar. Opener 'Trouble Weighs A Ton' en 'When The Night Comes' dragen bijvoorbeeld zo'n sfeertje met zich mee. 'Whispered Words' zou zo maar in een blokhutje op een desolate vlakte geschreven kunnen zijn.

In dat laatste geval is het niet Dan die de track geschreven heeft maar zijn vader. En meerdere familieleden en vrienden reikten Auerbach de helpende hand bij de totstandkoming van het solo-album. Zo verzorgt zijn oom op 'Street Walkin'' wat vocalen en de elektrische gitaar. Zijn eigen protegee Jessica Lea Mayfield zorgt op de plaat voor de harmonieën. Op enkele hulp na speelt Auerbach veel instrumenten zelf in tijdens de opnamen.

De toonzetting blijft niet louter bij schommelstoel-muzikaliteit. 'I Want Some More' en 'Heartbroken, In Disrepair' laten een wat ruiger en rauwer geluid horen, dat niet zo hebben misstaan op een Black Keys-plaat. Stuwende riffs en de trage bluesvocalen zorgen voor twee noemenswaardige songs. Auerbach laat als solo-artiest een synergetisch mix van psychedelica, roots, blues, rock en americana horen. Het wordt vast een goed begin van 2009 voor baarden en muziek, want naast deze prima plaat staat de EP van Bon Iver ook al in de startblokken.

Label: V2 Datum: Januari 2009 Waardering: