Boek: David Gibbins - Apostel

Patrick (maduropa)
Jack Howard is net bezig met een duik naar een wrak uit het begin van de jaartelling, als hij op de hoogte wordt gebracht van een nieuwe spectaculaire ontdekking. Een aardbeving bij de Vesuvius heeft een nog onbekende gang blootgelegd bij het stadje Herculaneum. Daar stuit het team op een belangrijke ontdekking: een verloren gewaande bibliotheek, vermoedelijk beheerd door Claudius of Plinius. Er zijn zelfs enkele nog intacte rollen aanwezig. Maar zoals zo vaak het geval is, leveren de antwoorden alleen maar nieuwe vragen op. Hun speurtocht blijft echter niet onopgemerkt, zelfs diep onder de grond voelen Jack en zijn team zich bedreigd. Wat en waar is het geheim van Claudius en waarom duikt het teken van de apostel Paulus ineens zo vaak op.

David Gibbins is in 1962 in Canada geboren. Hij groeide op in zowel Canada, Nieuw Zeeland als in Engeland. Op zijn 15e dook hij al naar zijn eerste scheepswrak. Archeologie fascineerde hem enorm en dat was dan ook de studierichting die hij later koos. Na zijn studie bleef hij echter aan de universiteit verbonden, hij ging zelfs les geven in archeologie. Naast het duiken naar scheepswrakken leidde hij ook de nodige projecten op het droge. Zo heeft hij in Canada zeer oude nederzettingen blootgelegd. Apostel is het derde boek dat David heeft geschreven. Net als de twee voorgaande boeken (Atlantis en Menora) heeft Jack Howard de hoofdrol. Deze beleerde en multigetalenteerde archeoloog is inderdaad een alter ego van de schrijver zelf. Qua technische feiten zitten zijn verhalen dus goed in elkaar

De hoofdpersoon Jack Howard lijkt in eerste instantie een kruising te zijn tussen Indiana Jones, Robert Langdon en James Bond. Hij is niet bang voor vuil werk en heeft veel extra kennis paraat. Helaas duikt de verhaallijn in het begin eerst diep weg. Dit gevoel wordt mede versterkt door de vertaling. Daarnaast lijken de hoofdpersonen wel erg snel een mogelijke conclusie voor waar aan te nemen. Maar gaandeweg het verhaal komt het leesplezier alsnog naar boven. Het is overigens goed mogelijk dat dat leesplezier sneller naar boven komt als je de eerdere avonturen van Jack Howard ook al hebt gelezen. Voor liefhebbers van de onderwaterarcheologie kunnen we het volgende melden: het boek is duidelijk geschreven door een expert op dat gebied. Het nawoord van de schrijver moet je zeker niet overslaan. Hierin geeft hij de feiten en fictie weer die hij gebruikt heeft in dit boek.

Uitgever: Mynx ISBN: 9789022550632 Pagina's: 399