Boek: Peter de Wit - Sigmund weet wel raad met kinderen

Chantal (rocha01)
Peter de Wit heeft weer een aantal van zijn strips, die normaal onder andere in De Volkskrant verschijnen, gebundeld. Sinds november ligt Sigmund weet wel raad met kinderen in de winkels. Na eerdere uitgaven in deze reeks, Sigmund weet wel raad met managers en Sigmund weet wel raad met vrouwen, zijn nu de kinderen aan de beurt. En dat Sigmund wel weet wat je met deze donders aanmoet, dat mag duidelijk zijn. Geen betere psych dan Sigmund toch?

Opvoedadvies van goeroe Sigmund
In zijn nieuwste bundel laat Sigmund alle dagelijkse problemen die ouders tegenkomen de revue passeren. Van het dreinen van de kinderen, de pesterijen op school, de driftbuien in de supermarkt tot het dagelijks terugkerende probleem van naar bed gaan. Sigmund weet hier wel raad mee. Het hele scala aan opvoedproblemen komt voorbij. In korte strips van veelal drie à vier tekeningen -soms volstaat zelfs één tekening- geeft Peter's psychiater raad aan ouders hoe zij met al deze problemen om moeten gaan. Hilarische adviezen, die, als je eerlijk bent soms wel een bepaalde mate van realiteit in zich hebben, zijn Sigmund niet vreemd. Of je er als ouder echt beter van wordt? Misschien niet wat betreft de opvoeding van je kinderen, maar één ding staat vast: je zult er in ieder geval even lekker om kunnen lachen en dat maakt de opvoeding toch een stuk leuker.

De tekeningen zijn duidelijk en raken meteen de kwestie die De Wit aan de kaak wil stellen. Een strip die door zijn eenvoud juist de nadruk kan leggen op moeilijke en realistische problemen. Dat is de kracht van de Sigmund-strip; hoe komisch de situaties ook mogen lijken, er zit bijna altijd wel een kern van waarheid in en zeker herkenning voor ouders. Op de achterkant van het boek wordt even de bekende medicijnnaam 'Ritalin' genoemd, dit boekje zou voor de ouders een mooi alternatief zijn... zonder medicijnen te slikken toch de opvoeding bij kunnen sturen.

De 'vader' van Sigmund
Veel mensen zullen Sigmund vooral kennen uit de Volkskrant, maar Peter de Wit bracht inmiddels al 16 albums uit van zijn geesteskind. De Wit, geboren in 1958, maakte al heel jong zijn eerste stripblad; hij was pas 14 jaar toen het blad 'Stripprofiel' uitkwam. Hierin stonden interviews met bekende striptekenaars en zo maakte hij al vroeg kennis met het wereldje van de strip. In 1979 kwam de eerste grote doorbraak, met Stampede! in het school-weekblad 'Eppo'.

Naast zijn eigen werk maakte hij samen met collega Hanco Kolk een cursus striptekenen voor Teleac. Verder is de strip over de Tachtigejarige Oorlog van hun hand en alsook 'S1ngle'. De Wit won al diverse prijzen met zijn strip Sigmund, waaronder de VSB-Publieksprijs voor het boek Sigmund - Eerste Sessie.

Het boek Sigmund weet wel raad met kinderen is een heerlijke bundel, zeker voor mensen die niet over de Volkskrant beschikken. Zij kunnen op deze betaalbare manier toch kennismaken met de humor van Sigmund en zijn patiënten. Voor nog geen 10 euro is dit kleinood voor jou. Je zult er zeker plezier aan beleven.

Uitgever: De Harmonie ISBN: 9789061698821 Pagina's: 93