TV: Draadstaal

Strani
Jeroen van Koningsbrugge en Dennis van de Ven zijn terug op de Nederlandse televisie met seizoen twee van het satirische programma Draadstaal. Net als vorig jaar wordt de kijker geconfronteerd met een keur aan types, de één nog sterker dan de ander.

Nadat Van Koningsbrugge en Van de Ven noodgedwongen moesten stoppen met hun programma Nieuw Dier -dat gemaakt werd met nog twee andere acteurs- omdat Talpa over de kop ging, vertrokken de twee naar de VPRO om daar Draadstaal te maken. Seizoen 1, uitgezonden vanaf september 2007, was direct een succes en werd een serieuze rivaal van een programma als Koefnoen van de AVRO.

Na een paar afleveringen van seizoen 3 bekeken te hebben is het duidelijk dat Draadstaal momenteel in een experimentele fase zit, waarin verschillende nieuwe types als het ware 'uitgeprobeerd' worden. Soms gaat dat goed, soms iets minder. Zo is er bijvoorbeeld de Duitse 'DJ Otto', een zeer irritant en arrogant figuur met vooral een zwaar Duits accent op zijn Engels. Hoewel er mensen zijn die deze Otto een leuke toevoeging vinden, ben ik er persoonlijk minder van onder de indruk. Het is een vrij simpel type en voegt wat mij betreft weinig toe.

Dan zijn er 'de Nonnen', twee zusters die het geloof inmiddels afgedankt hebben, maar dat niet durven toe te geven aan anderen in het klooster. Ook hier is de humor af en toe wat te simpel. In de meest recente aflevering zongen ze bijvoorbeeld Christelijke liederen terwijl ze gebruik maakten van één of ander bevredigingsapparaat. Niet bijster intelligent, maar ik geef toe dat ook ik er wel om gelachen heb.

Dennis van de Ven & Jeroen van Koningsbrugge

Ook zijn er verschillende types die terugkeren na hun succes in de eerste twee seizoenen. In het programma De Wereld Draait Door, vertelden Jeroen en Dennis dat ze het eigenlijk niet konden maken om die types weg te nemen van hun fans, en dat hebben ze dan ook niet gedaan. Waarschijnlijk één van de populairste duo's is het stel 'Fred en Ria Onderbuik'. Vooral Fred heeft over alles wel een mening, maar slaat de plank, door versprekingen of door gebrek aan kennis, meestal volledig mis. Terwijl hij denkt alles beter te weten, is het eigenlijk Ria die al aardappelschillend op de achtergrond vaak de verstandigste dingen zegt.

Een ander groot succes was 'het Straatinterview', waarin de arme interviewer aflevering na aflevering dezelfde 'passant' tegenkomt. Ook dit blijft in seizoen 3 leuk om te zien, hoewel de grote verrassing er langzamerhand wel een beetje af is. Ik verwacht dat deze sketch het nog een paar afleveringen zal volhouden, maar er dan toch echt mee zal moeten stoppen.

Als laatste behandel ik in deze review het type 'Ruben' en zijn 'Dating Sho'. Vorig jaar was Ruben al van de partij als wanhopige nerd die het maar niet voor elkaar kon krijgen een datingvideo in één opname af te maken. Dit jaar krijgen we het resultaat te zien: elke aflevering komt er een andere vrouw op bezoek bij Ruben, die zeer knap wordt neergezet door Van der Ven. Waar Jeroen van Koningsbrugge over het algemeen domineert in scènes waar de twee allebei in voorkomen, is Dennis vaak zeer sterk wanneer hij alleen optreedt. Dat is als Ruben ook het geval. Persoonlijk erger ik me vooral aan een type als Ruben, maar dat is dan ook de bedoeling van de sketch. Je krijgt oprecht medelijden met de vrouwen die in zo'n trieste setting met een nog veel triester figuur te maken krijgen.

Iets dat mij in negatieve zin opviel in de eerste paar afleveringen van dit seizoen is dat de twee soms zo luid zingen of schreeuwen dat ik niet snel genoeg naar de afstandsbediening kan duiken om het volume bij te stellen. Als ze dit wat zouden kunnen bijstellen, ben ik een tevreden man.

Hoewel er altijd wel iets te verbeteren valt, is Draadstaal op dit moment één van de sterkste programma's die de publieke omroepen te bieden hebben. Is het dan ook beter dan Koefnoen? Ik zou zeggen van wel. Is het over drie jaar nog steeds beter dan het huidige Koefnoen? Dat is afwachten, want het zal steeds moeilijker worden leuke nieuwe types te bedenken, of om de bestaande types interessant te houden. Ik hoop dat het ze lukt, al is het maar omdat Jeroen en Dennis simpelweg erg sympathiek overkomen.

Nog geen aflevering gezien dit seizoen? Bekijk ze dan hier.

Zender: VPRO Gezien op: 14 december 2008 Waardering: