Boek: Stephen Hunter - De 47e Samoerai

Patrick (maduropa)
Bob Lee Swagger is druk bezig zijn land te ontginnen als er plots een Japanner, Philip Yano, naar hem toe komt. Het blijkt dat beide ouders elkaar hebben getroffen tijdens de tweede wereldoorlog, slechts één heeft het er toen levend van afgebracht. Philip komt niet om wraak, maar is op zoek naar het samoeraizwaard dat zijn vader bij zich droeg. Bob heeft het niet in zijn bezit, maar belooft zijn best te doen om het te vinden. Als Bob het zwaard eenmaal heeft opgespoord, reist hij onaangekondigd naar Philip Yano. Hij wordt hartelijk ontvangen. Maar als Bob zijn vlucht terug mist vanwege een dronken bui, ziet hij op tv dat het huis van de Yano's is afgebrand. Hij vermoed dat het te maken heeft met het net afgegeven zwaard maar nergens vind hij gehoor. Als hij dan een autopsierapport toegespeeld krijgt, ontdekt hij dat de Yano's ook gruwelijk zijn afgeslacht met een zwaard. Bob Lee Swagger besluit om terug te keren en de zaak tot op de bodem uit te zoeken. Hij komt er dan al snel achter dat hij met het zwaard moet leren omgaan.

Stephen Hunter is geboren in 1946. In 1968 studeerde hij af in de journalistiek waarna hij twee jaar in het leger meedraaide. Vanaf 1971 werkte hij voor The Baltimore Sun, een grote krant in Maryland. In 1980 verscheen zijn eerste boek, The Master Sniper. Zowel Bob Lee Swagger als Earl Swagger (de vader van Bob Lee), zijn terugkerende personages in zijn boeken. Zijn zesde boek, Point of Impact, verscheen in 1993 en werd in 2007 verfilmd als Shooter. Ook in dit boek was de hoofdrol weggelegd voor Bob Lee Swagger. In de film werd de hoofdrol gespeeld door Mark Wahlberg. Leuk detail, sinds 1982 is Stephen Hunter zelf filmcriticus. Het boek De 47e Samoerai is zijn veertiende boek en verscheen in 2007 in Amerika.

Stephen Hunter

Het is natuurlijk niet eenvoudig voor een 'gaijin' (een persoon niet uit Japan afkomstig) om een echt samoeraiverhaal te schrijven. Er zijn namelijk zoveel erecodes, regels, verantwoordelijkheden en de verlossing in de dood die voor een buitenstaander maar moeilijk te beschrijven zijn. Stephen Hunter heeft dit netjes opgelost, Bob Lee Swagger is net als hijzelf een 'gaijin', maar dan wel eentje met een ereschuld. En juist doordat hij alle regels en codes aan zijn laars lapt, kan hij zijn wraak opeisen. Het lijkt er op dat Stephen en Bob dezelfde leercurve hebben gehad tijdens het boek. Voor de diepgaande kennis over de slagen met het samoeraizwaard geeft de auteur in het dankwoord aan dat hij hiervoor het boek Shinkendo: Japanese Swordsmanship van Toshihiro Obata gebruikt heeft als naslagwerk. Grappig feit is dan dat hij aangeeft dat mensen die het er niet mee eens zijn een e-mail kunnen sturen naar hunterdoesntcare@aol.com. Al met al is dit boek een zeer geslaagd avontuur. Er komt veel geweld in voor en de zwaardkunsten worden zeer duidelijk beschreven, de choreografie lijkt al behoorlijk te zijn uitgewerkt. Voor de liefhebber nog een laatste detail, het bloed stroomt zeer rijkelijk in dit boek.

Uitgever: Luitingh ISBN: 9789024528585 Pagina's: 384