CD: Nikki - Naked

Chantal (rocha01)

Waar vroeger de Soundmixshow diende als kweekvijver voor nieuw talent, het bracht namen voort als Marco Borsato en Gerard Joling, is tegenwoordig Idols de leverancier van veel nieuw bloed in de muziekscene. De shows zijn omgeven door een overvloed aan PR-activiteiten en lijken de ultieme opstap naar een mooie muziekcarričre. Maar eerlijk is eerlijk, wanneer die warme mantel van de Idols-setting wegvalt, moet je het als zanger(es) toch echt zelf gaan doen. Zo heeft ook de Brabantse Nikki (Kerkhof) ervaren. In maart van dit jaar won zij de inmiddels alweer vierde versie van het populaire tv-programma. Helaas werden haar in de eerste tijd liedjes in de schoenen geschoven die niet bij haar paste en haar stem en talent zeker niet ten goede kwamen. 'Hello World' is de welbekende misser. Haar eerste cd, Naked moet deze misstap snel doen vergeten. Zou dat lukken?

Naakt en toch gekleed
De titel van het album is voor velerlei uitleg vatbaar. Wat de 25-jarige zangeres precies voor ogen had, laten we maar even in het midden. Het gaat immers om de inhoud van de cd. De opener van het album, tevens titeltrack, zorgt er wel meteen voor dat de eerder genoemde misstap van 'Hello World' wordt vergeten - dit nummer staat 'Thank God' ook niet op deze cd. 'Naked' laat Nikki horen zoals wij haar in de shows vaker hebben gehoord. De set nummers op de cd doen een beetje denken aan haar buitenlandse Idols-collega Kelly Clarkson, maar dan voorzien van de Nederlandse no-nonsense houding. Het bekendere 'Bring Me Down' mag uiteraard niet ontbreken op haar debuutalbum. Naast deze twee noemenswaardige tracks mag zeker ook 'How To Break A Heart' niet onvermeld blijven. Dit zijn duidelijk goede popnummers met hitpotentie. Naast deze popachtige rocknummers laat ze ook horen een wat rustigere stijl neer te kunnen zetten. Dit is heel goed terug te horen bij 'Addiction'. Ook 'Brief And Beautiful' is een sterk nummer. Beide zouden het niet slecht doen als single, er zit dus voldoende in dit album om mee verder te gaan.

Nikki Kerkhof

Te veel in een keurslijf
Wat jammer is aan haar debuut-cd is dat het naar het eind toe toch weer meer een commercieel product wordt. Het is duidelijk te horen dat de laatste nummers sterk beďnvloed zijn door haar management. De Nikki zoals zij zichzelf graag ziet en hoort, raakt naar de achtergrond. Ze zal wat meer haar op haar tanden moeten gaan kweken om zich bij een volgende cd niet meer in een Idols-keurslijf te laten persen. Haar mannetje staan en een album maken dat helemáál haar stijl is. Wanneer ze daar in slaagt, ligt er zeker een blijvende carričre voor haar in het verschiet in de Nederlandse, en misschien zelfs buitenlandse, muziekindustrie. Dus Nikki, kom op voor jezelf en zorg dat het jóuw album blijft!

Tracklist
1. Naked
2. What did i do